4 november 2014

Mathias "Humlan" Bromé

Mathias Bromé


Länge sedan jag skrev om denne yngling på bloggen. En spelare som är populär ute på läktarplats i ABB Arena. En rivig, energisk, och puckvinnande spelartyp som bara bara borrar ned huvudet och kör i sina byten. Tar de chanser han får. Försöker göra det bästa av varje minut istid han erbjuds.

Det har inte varit helt lätt för unge Bromé denna säsong gissar jag. Han har åkt lite hiss upp och ned, ut och in, i formationerna för att plötsligt stå utanför laget, för att sedan åka med som extraforward. Ingen ordning alls, typ.

Utifrån dessa förutsättningar tycker jag han gjort, och gör, det väldigt bra. Det som fattas nu för att han ska bli än mer bofast i laguppställningen är att det börjar komma lite poäng från hans klubba. Det är min gissning och övertygelse. Men han är inte ensam om detta i laget. Det finns fler än Mathias som behöver kasta in en puck i nätet då och då för att avlasta våra spetsspelare. 

Mathias styrka, eller största tillgång, är energin på isen. Finns få spelare som jag kan minnas genom åren som varit så fenomenala på att vinna tillbaka puckar ur det mest tilltrasslade situationer. Sådant gillas och uppskattas. 

I den senaste bortamatchen spelade han tillsammans med Jonte Berg och Fredrik Johansson, och var, anser jag,  vår bästa formation under den matchen. Det enda som fattades var dock själva pricken över i:et. Ett skott som letar sig in i nätmaskorna, en passning som resulterar i mål, etc. Minns hans friläge i första perioden. Ett mål där hade betytt mycket för laget men massor för Bromé.

Oavsett om vi spetsar truppen än mer fram till vårkanten så är laget väldigt beroende av att fler spelare börjar göra poäng. Jag är övertygad om att det kommer rassla till i nätet nästa gång Mathias får chansen. Det vore fett, det vore flott, det vore fläsk!

Bjuder avslutningsvis på ett citat som jag anser är passande:

"Motgångar avslöjar snillet, medgångar döljer det"
 (Källa: Horatius)


Mot seger ska vi gå...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar