30 november 2014

Almtuna nästa..


Almtuna nästa
Vad har jag då för förväntningar inför morgondagens match? Vi ställs mot ett Almtuna som varit betydligt bättre än vad alla förväntat sig. När det gäller spelet finns det egentligen inga hemligheter. Hårt jobbande lag med mycket skridskoåkning. Ett lag som av tradition är väldigt svårspelade då de är väldigt duktiga i sitt hemjobb. Ett Vita Hästen, men med lite mer fart i båda  åkriktningarna, skulle jag vilja påstå. För oss kommer det vara extremt betydelsefullt med en bra start av matchen. Med bra start inkluderar jag även att vi gör det första målet. Under säsongen som varit upplever jag att vi haft fasligt svårt när motståndarna fått göra första målet och efter det backat av och spelat på spelvändningar. 

Vår största chans är sannolikt om det omvända får råda. Göra första målet och tvinga upp Almtuna högre i planen, förlita oss på bra defensiv samt målvaktsspel, och därifrån själva skapa offensiva motdrag. 

- Förhoppningsvis får vi se en Broc Montpetit som tar med sig målkänslan från förra matchen och inte tvekar att avfyra när läge bjuds.

Klart är även att Nick Angell går in i truppen mot Almtuna. En viktig spelare framför allt i powerplay. Däremot anser jag att han behöver höja sig i sitt defensiva spel. Bli mer rejäl. Inte alltid söka svåra förstapass. Då blir det bra. Väldigt bra..

Som många supportrar önskat, och även jag, får Jonathan Bjurö fortsatt förtroende i kassen. Det finns inga som helst garantier att Bjurö kommer spela så bra som vi hoppas men det känns helt rätt att inte ändra på ett "vinnande lag".  En stor del i att en målvakt lyckas "när han får chansen" är att övriga spelare på isen tycks jobba än hårdare för att hjälpa sin burväktare. Så tyckte jag var fallet i matchen mot Björklöven där framför allt våra backar gjorde ett styvt jobb. Målvaktens uppgift är att mota första skottet. Därefter är det backars och forwards uppgift att plocka bort motståndarna och förhindra att de kan gå på eventuella returer. Simpel as that!

Som vanligt förväntar jag mig ett stort lidande på Södra Stå innan eventuella poäng är bärgade. Sticker dock ut hakan och påstår att vi kommer vinna denna match, efter visst besvär, och påbörja marschen mot toppen!

Ha det gott, alla som vill.....


2 kommentarer:

  1. Ett mycket klokt beslut att låta Bjurö fortsätta i kassen! Att fortsätta envisas med Fransson i mål, trots hans dåliga form, har känts som VIK i ett nötskal. ...Vågar man ta ett sådant beslut att gå på form och inte namnet på tröjan, så är detta ett mycket gott tecken på att man äntligen är på rätt väg! =) Fransson har förvisso rutinen till sin fördel, men med en Fransson ur form, har man inget att förlora med att chansa på Bjurö istället. BRA VIK! !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra att Filander coachar målvakterna också. Jag håller Fransson som en bättre målvakt men, som du säger, han är inte i "zonen" just nu. Vi får hålla tummarna för att Bjurö spelar riktigt inspirerat...

      Radera