1 oktober 2013

Inför Troja



I morgon ställs vi mot Troja från Ljungby. Ett lag som vi oftast lyckas vinna mot trots att matcherna varit väldigt jämna. Tror att alla minns vår förlust på hemmais förra säsongen där Troja lyckades vinna med sitt enda mål. Den förlusten kom i ett skede då vårt lag var nere i en riktig formsvacka strax efter jul. Själv minns jag vår bortamatch där vi vann med 3-2(!). En match som inledningsvis dominerades totalt av Troja som fullständigt körde över oss chansmässigt i den första perioden. Turligt nog för oss kunde inte Troja göra mål. Istället gjorde vi tre snabba mål i den andra perioden och snodde därefter alla tre poängen. En tongivande spelare i den matchen för oss var Mikael Backlund som gjorde två av dessa mål.

Förra säsongens möten slutade på detta sätt(våra siffror först), Som synes jämna matcher målmässigt. 
4-3(str)
3-2
3-1
0-1

Under morgondagens match förväntar jag mig att Gulsvart äntligen får lite ordning på den samlade offensiven. Vill nu se att laget på ett bättre sätt spelar sig genom mittzon och har en tydligare idé i sitt anfallsspel. Antingen ta in puck med kontroll och försöka sätta upp spel eller genom att konsekvent lägga puckar djupt och sätta tryck mot Trojas backar. Ärligt talat har vårt spel i anfallszon stundtals sett trevande ut. 

- Det vore även önskvärt att vårt powerplay börjar skörda lite frukter!

När det gäller vår defensiv är jag inte det minsta orolig. Den stod emot bra mot KHK som kanske är seriens anfallsgladaste gäng just nu. Det krävdes två riktiga klassavslut för att de skulle få sina mål. Allt annat stoppades ganska effektivt, som vanligt.
Jag förväntar mig en tät, oviss, och spännande match som vanligt i ABB Arena. En match där man åter får stå i sin svettdrypande ångest och invänta slutsignalen och förhoppningsvis tre nya poäng.

Mitt tips blir:
Västerås - Troja 3-1 där sista målet görs i öppen kasse!

--------


Nu överlåter jag till Elias Ekstrand att berätta om sitt Troja/Ljungby!

Varför håller du på Troja?
- Bra fråga. Det är ju egentligen inte helt naturlig då jag inte bor i Ljungby och nästan har lika lång till Ängelholm och Rögle. Men jag såg min första hockeymatch i Ljungby och sedan har det bara fortsatt. Nu för tiden är det inga konstigheter med att jag håller på Troja, det är en självklarhet för mig. Jag har helt enkelt blivit frälst. 

Vad är du för typ av supporter?
- Jag skulle kunna kalla mig en aktiv supporter då jag aldrig missar en hemmamatch, streamar de flesta borta och bloggar om Troja på trojakollen.wordpress.com samt sköter Trojas officiella Twitterkonto.

Vad säger du om årets inledning av seriespelet?
- Troja inledde väldigt tveksamt och som spelet såg ut så befarade man att detta kunde bli en tung säsong. Sen har man dock spelat upp sig något och också börjat plocka en del poäng. Men spelet har fortfarande inte imponerat och mycket måste bli bättre om man ska nå högre placeringar.

Någon enskild spelare som du tycker betytt väldigt mycket, så här långt?
- Här får jag säga Christofer Bengtsberg i kassen. Han har redan räddat ett gäng poäng för Troja och kommer göra det flera gånger till innan denna säsongen är över.

Saknar laget någon spelartyp?
- Ja, en riktig spetsforward fattas. Forwardsidan är en aning slätstruken, och emellanåt speciellt mot bättre lag har man svårt att pressa motståndarna. Lite som det är 12 tredjekedjelirare.

Hur har målvaktsspelet sett ut?
- Stabilt. Bengtsberg/Kokman ska inte lastas för någon av förlusterna utan snarare tvärtom, hyllas!

Hur ser truppen ut, skadeläget?
- Bara backen Joel Johansson som är borta och kommer vara det några veckor framöver.

Förväntar du dig något speciellt av laget i mötet mot Västerås?
- Man lär få försvara sig rätt mycket och behåller man bara tålamodet som i första matchen mot DIF så kan de nog kriga till sig poäng. Men man ska ha i åtanke att Troja alltid haft svårt för VIK.

Vad är en rimlig målsättning för laget denna säsong?
- Målet ska alltid vara topp 7, tycker jag. Iallafall att vara med och kriga om playoff-platserna i större utsträckning än tidigare år.

Hur slutar matchen på onsdag?
- Jag tror den slutar 1-1 och att VIK sedan vinner på straffar.
// Elias Ekstrand @1Priamos1 

- Bloggen tackar för svaren och önskar självklart att det går fullständigt åt helvete, spelmässigt,  för Troja på onsdag!

Väl mött i ABB Arena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar