15 oktober 2013

Inför SSK



Så är det äntligen dags för match i ABB Arena igen. Känns som om det var flera veckor sedan. Men i morgon, onsdag, smäller det igen. Då kommer anrika, men tilltufsade, SSK på besök med forne skyttekungen Damien Fleury i spetsen. Under försäsongen bevittnade jag två möten mot SSK och gjorde ett, kanske förhastat(!), uttalande om att "SSK blir bra i år". Det såg nämligen så ut, då. Trots att vi vann första matchen med 3-0 i ABB Arena och fick stryk med endast uddamålet, 2-3, i bortamötet i Gnesta . Saken var nämligen den att vi var inte speciellt bra i första matchen, men gjorde mål. Vi var aningen bättre i returmötet men då vann SSK. Från den matchen minns jag speciellt hur Per Helmersson bjöd på ett fatalt misstag som gav SSK segermålet. 

Vad jag egentligen vill få fram är att jag tyckte SSK spelade bra i båda dessa matcher. Bättre än oss. Det såg helt enkelt förbaskat bra ut. Därför uttryckte jag mig som jag gjorde. Nu har tydligen verkligheten kommit ifatt SSK som numera parkerar på en ytterst blygsam placering i tabellen. Så blygsam att tränaren Strömvall fått sparken. Så kan det gå när inte målen trillar in i motståndarkassen, som förväntat. 

Strömvall kunde dock lämna sitt uppdrag "med huvudet högt" enligt honom själv. Något som jag finner rätt naturligt då huvudet, på de allra flesta personer, sitt högst! 

Själva har vi gått från ett miserabelt spel under försäsongen till ett vinstgivande spel i serien. Det tycker jag personligen är en väldigt begåvad, rent av briljant, beskrivning av vårt spel. Vinstgivande. På så sätt behöver man inte nagelfara spelet och leta efter eventuella brister. Vinner man så vinner man och då kan vi supportrar bara knipa igen och se glada ut. Så då gör jag det. Ser glad ut...

Till morgondagens match lånar vi dessutom in ett riktigt rivjärn från Skellefteå AIK i form av Sam Marklund. Det tycker jag är bra. Det tycker jag rent av är förbaskat bra! Sam är en spelare med fart och mod som kan sätta lite rotation på våra segfotade transatlanter. De må göra en och annan poäng men behöver få upp ångan ännu några snäpp. Då jävlar. Då blir det riktigt bra. Då blir vi sannolikt ännu mer vinstgivande. 

Ett rykte hade placerat ännu en transatlant vår trupp. Det visade sig vara endast ett rykte. Något som jag tycker är bra. Det får räcka nu med importer. Bättre få fart på den trupp vi har. Få kontinuitet. Få ordning på alla grejer. Annars blir det rörigt. Sam Marklund gästade oss förra säsongen och är redan "en av oss". Skillnad det.

Nu tänker jag inte orera mer själv utan presenterar istället en supporter från SSK vid namn Victor Henriksson. Jag har bett honom svara på lite frågor inför morgondagens match och här kommer dessa:


Hur länge har du varit SSK:are
Enda sedan jag föddes. Född och uppvuxen i Södertälje, och eftersom hela min släkt är hockeyintresserade så var det inte så konstigt att jag också blev det. Jag gick på min första SSK-match när jag var runt 7-8 år gammal, det var säsongen 00/01. En rolig säsong eftersom klubben tog klivet upp i elitserien och säsongen därefter firade man 100 år som förening.

Vad är du för typ av supporter?
Jag har säsongskort och går på varenda hemmamatch, åker på de bortamatcherna som jag kan. Har också varit aktiv som bloggare men sidan ligger på is just nu men på det sättet kom jag mycket närmare klubben och fick ha kontakt med ledande personer inom föreningen vilket var kul. Man lever för klubben, när SSK vinner så mår man bra!


Vad hade du för förväntningar på laget inför denna säsong?
Jag har förväntningar om att vi ska nå kvalserien. Det är klubbens mål och därför känns det som en ganska självklar förväntning att ha. Sedan så hoppas man såklart att klubben tar klivet tillbaka till SHL. Men för tillfället så känns det inte relevant att ens nämna SHL. SSK har väldigt mycket att jobba på. 

Hur nöjd är du med lagets tabellplacering just nu?
Den är usel. Vi ska inte ligga 12a i allsvenskan efter 11 matcher. Allsvenskan är dock en jättebra liga numera men 12a är uselt och en totalt oacceptabel placering efter 11 matcher.  Enda positiva är att det är många poäng kvar att spela om och det kan bara bli bättre.

Har inte SSK en bättre trupp än vad tabellen visar?
 Man börjar ju undra lite men klart jag måste svara ja på den frågan. Men det är inte på papperet det avgörs utan det är på isen. Oavsett vad vi har för spelare så måste de fungera tillsammans på isen och jobba som ett lag.

Vad är det som gör att spelet inte fungerar, anser du?
Speluppbyggnaden från defensiv zon till offensiv zon. I senaste hemmamatchen mot Djurgården så fick jag nog bevittna den sämsta matchen någonsin mellan SSK och Djurgården i Scaniarinken. SSK lyckades nästan aldrig med sina uppspel, man hade ingen fart och ingen tanke bakom anfallen man gjorde. I och med att SSK inte hade fart under skridskorna resulterade det i tappade puckar och många felpassningar. Och i powerplay har laget alldeles för låg fart som gör det enkelt för motståndarna att ta pucken. 

Finns det spelare som inte levererat, underpresterat?
Ja det finns det. Tongivande spelare, sådana som ska leda laget har misslyckats. Och då misslyckas också lätt resten. 

Vad tror du behövs för att väcka livet i laget, börja vinna matcher?
Det som hände igår (måndag). Avskedet av Johan Strömwall. Anders Sörensen och Per Nygårds är två coacher som är tuffa i båset, de är inte rädda för och ryta till. Kanske är det det som har saknats tidigare. Dessutom behöver vi få tillbaka våra skadade spelare och just nu håller SSK på och titta på nyförvärv. Det kan lyfta SSK! 

Hur väntat var det för dig att er tränare Johan Strömwall fick kliva åt sidan/få sparken?
Väldigt väntat. Trycket utifrån var så pass stort att klubben inte kunde blunda för det. Strömwall kanske inte var den rätta mannen för att leda SSK. Det återstår att se nu. Men Strömwall ska ha cred för väldigt mycket, en mycket trevlig person som alltid ställde upp på intervjuer när man ringde och som agerade mycket professionellt i alla situationer! 

Hur kommer matchen på onsdag sluta?
Västerås är stora favoriter i matchen. Men vi får se! Ger mig inte på något slutresultat. 

Vilka lag från HA tror du får spela i kvalserien till våren?
För tidigt och säga. Men säg, Djurgården, Malmö, Västerås och Mora. Hoppas dock det vänder och att SSK får vara med där också. 
// Viktor Henriksson @alltomssk

Bloggen tacka för svaren och önskar som vanligt att de ska gå åt pipsvängen för gästande lag...

Krossa SSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar