15 september 2011

Örebro - vad är det bra för?

-Så här stor chans har vi..


Måste erkänna att jag känner vissa sympatier med - Örebro. Fråga mig inte varför. Örebro, och Örebroare, är lite som kusinerna från landet. Lite vilsna och bortkomna - typ. Man tycker synd om dem. Vill klappa dem på huvudet och ge tröst när de förirrar sig bortom kommungränsen. Denna blogg är nämligen till bredden fylld av empati för de som är vilsna i sin vardag och sträcker gärna ut en hjälpande hand för att de inte alldeles ska tappa fotfästet. Inför seriestarten ställer jag mig därför beredd att ge stöd och tröst till alla Örebroare när väl motgångarna börjar torna upp sig likt Kilsbergen i horisonten.

För det är så jag ser på det hela. Det kommer bli en tid av gråt och tandagnisslan av sällan skådat slag när väl allvaret börjar. Trots att den berömda "bunkern" nu fått sig en välbehövlig ansiktslyftning kommer mörkret sänka sig över Närkes stolthet och i detta mörker behövs ett ljus. Något att vända sig mot och till. Ljuset är denna blogg. Här är alla förgrämda Närkingar välkomna att finna tröst, bot och bättring. Om någon Boforsare slinker in göra ingen skada, eller, de kan knappats göra skadan större. 

Plöstligt erinrar jag mig att en berömd personlighet från Närke var Evert af Tryffel(f.1887 d.1948). Enligt hörsägen var han utrustad med ett helt osannolikt luktsinne och gjorde sig ett namn som en förnämlig "näsa". Han kunde lukta sig fram till det mesta. Somliga känner lukten av pengar men den gode Evert använde sin unika förmåga till att leta - tryffel. Han sågs ofta nosa omkring i skogarna runt Kilsbergen på sin eviga jakt efter detta skogens guld. Tyvärr, för Evert, var det aldrig någon som upplyste honom om att tryffeln endast växte i södra Frankrike och Italien. Men kände lukten av tryffeln, det gjorde han, vilket bara underströk vilket fantastiskt luktsinne han var i besittning av.

På samma sätt som Evert af Tryffel kände lukten av tryffel känner nu supportrar till Örebro lukten av ES.  Ur det redovisade historiska perspektivet är sannolikheten lika stor att Örebro går upp i ES som att Evert verkligen hade hittat en endaste tryffel vid foten av Kilsberget!

Men, som sagt var, kära Örebroare. Jag kommer finnas här för er...

Avslutar med en frågesport: - Vem är den kände Örebroaren?
1. Gustav Wasa
X. Staffan Lindeborg

2. Torsten Ehrenmark



4 kommentarer:

  1. Torsten, en rolig jävel.

    SvaraRadera
  2. Kung Kenta: Erkännes. Torsten E är en av mina stora favoriter när det gäller t.ex kåserier

    SvaraRadera
  3. Pajas Olle, vi får väl se hur det går

    SvaraRadera
  4. Hahaha!

    Kanon, tur man bara är inflyttad :p

    Denna blogg lär framledes följas för att pusha upp humöret ;)
    Kanske skulle du kalla konceptet
    "Push-up Bloggning"
    iofs kommer det välan bara att rendera i att pervon kommenterar

    *Keep up the good work*

    SvaraRadera