4 september 2011

Tillsammans - eller var för sig?

En förening kan ibland behöva extern hjälp..

På den eminenta Gurkburken råder just nu en minidebatt angående huruvida en förening kan förvänta sig hjälp eller om den aktivt bör söka efter - hjälp! 

Lite som hönan och ägget detta. Vem ska ta initiativet? Behövs det hjälp? Att be om hjälp kan ses som ett svaghetstecken, att man inte själv klarar av sitt uppdrag, och därför drar sig gärna en förening för att fråga om hjälp. I vårt eget fall, med Gulsvart, handlar det till stor del om ett rådande missnöje(!) gentemot olika typer att kringarrangemang vid matcher samt till viss del bristande information om vad som händer i föreningen.

En fråga som måste ställas blir då självklart: - Bryr sig föreningen om sina medlemmar, åskådare,besökare, konsumenter etc? Är svaret på den frågan "nej" så faller hela argumentationen. Då får de klara sig själva. Köra sitt eget race - på gott och ont. Punkt slut.

Är svaret däremot "ja" så gäller det att fånga upp idéer, synpunkter, tankar, kritik, från oss alla och utifrån detta ta ställning till eventuella förändringar. Då kan vi gemensamt bidra med flera av de små pusselbitar som behövs för att en förening ska utvecklas och gå framåt till allas gagn och glädje!

Många gånger när man själv "klagar" bemöts man av "varför gör du inget själv om allt är så uselt!" Det är ett oerhört korkat och introvert uttalande. Om ingen någonsin visat intresse av vad jag tycker - varför ska jag då ta initiativ till förbättringar? Om jag dessutom inte har en aning om var jag ska vända mig för att framföra konstruktiv kritik gentemot föreningen, eller anmäla mitt intresse att handgripligen hjälpa till, ja då blir situationen närmast absurd.

Då väljer i alla fall jag att dra mig tillbaka i mitt skal och räcka lång näsa mot föreningen..

1 kommentar:

  1. Vad är problemet? ni har 16 milijoner i sponsor pengar, vilket betyder att ni ligger med i toppskicktet i HA när det gäller cash.
    Tycker det är sunt att det gnälls lite det är ett kvitto på att folk bryr sej.

    SvaraRadera