25 september 2011

Malmö -Västerås 2 - 6

Broc Little - en stor man...


Nu skulle man kunna raljera över hur fantastiska vi är, hur usla Malmö var, och hur skönt det är att få tvåla till ett "plånbokslag". Men se, det tänker jag inte göra. Finns ingen anledning därtill. Jag är bara så oerhört tacksam att mitt lag fått en start på denna serie som man inte sett maken till sedan Hedenhös. Ja, så känns det. Försöker desperat dra mig till minnes när senast vi var lika lyckosamma. Tror, jag säger tror, det var andra säsongen med Per Bäckman vid rodret. Den säsongen startade vi med fem eller sex raka förlustfria matcher. Kanske minns jag fel men det bjuder jag så gärna på. Faktum är dock att vi startat både försäsong och serie förträffligt. Vi är banne mig lika bra som AIK - om ni förstår jämförelsen! Ingen trodde riktigt på oss. Visst, en lysande försäsong, men det vet ju alla att matcherna på försäsongen betyder nada. Se bara på Leksand. De gick knackigt på försäsongen och nu går de som - hm - en ubåt...


Efter att ha följt matchen mot MIF på S24(skitkanal) så måste jag erkänna för mig själv att vi var väldigt värda denna seger. Om det sedan var vi som skickligt manövrerade ut Malmö eller om det var Malmö som bara hade en dålig dag på jobbet låter jag vara osagt. Vi gjorde dock det mesta rätt som bortalag. Gediget arbete över hela isen. I varje byte. Det kommer man långt med i de flesta branscher. Så även i ishockey.

Vill gärna inflika att det är riktigt gott att ha en tränare som säger de rätta sakerna på en presskonferens. Mats Waltin nämnde att vi var "lyckosamma" i gårdagens match. Och det måste man säga då vi var vansinnigt effektiva att utnyttja slarv från Malmös spelare. Speciellt deras backar. Det är inte bara lyckosamt - det är ren lycka.

Trots dessa Waltinska ord måste man påtala att inga av dessa chanser bara uppstod av sig själv. Det var ett hårt arbete, mycket skridskoåkning, som bidrog till framgångsreceptet. 

Måste man nämna Broc Little? Ok, då gör jag det. Broc Little. Vilken kille! Han har inte pucken långa stunder där ute på isen, men, oj vad kreativ han är när väl trissan ligger mot bladet. För att inte tala om hans förmåga att åka rätt både med och utan puck. Han söker fria ytor både med och utan puck och tycks njuta ofantligt av så mycket fri is att åka på här i våra rinkar. Tre(3) mål och ett assist och det mot ett av ligans topplag! Det är stort...

Vill även nämna en annan spelare som ser oförskämt bra ut just nu. Peter Öberg. Passa på vid något tillfälle och studera hans uppoffrande spel utan puck. Hur hans hårda arbete hjälper till att bana väg för kedjans tredje länk William Karlsson. Vid två tillfällen igår var det just Öbergs åkning utan puck, där han drog på sig bevakning av Malmös backar, som öppnade upp fritt skottfält för Karlsson. På pass från Broc Little - så klart. Det är stort..

- Jag vägrar dock tjata om våra backar. De är bra just nu. Punkt. 
- Samma sak med han längst där bak. Lars Johansson. Han är bara så där bra. Punkt.

Och idag är det vardag igen, fast det är söndag, men på måndag skall det åter varda. Då väntar något av en skräckmotståndare för oss. Tingsryd. Det blev inte många poäng för oss mot detta gäng förra säsongen. Smålands Sundsvall skulle man kunna säga. Ännu ett "sopgäng" som vi inte bemästrar. Man får hoppas att denna olyckliga trend kan vändas. Det vore stort...


God morgon!

2 kommentarer:

  1. Mora klarade inte heller av Tingsryd förra säsongen, men nu slog MIK, TIF rejält, VIK kommer att vinna med minst två mål...

    SvaraRadera
  2. Det tackar jag för. Får vi tre poäng mot Tingsryd kommer det kännas minst lika bra som en seger mot Leksand. Trots allt delas det ut lika många poäng i bägge fallen..

    SvaraRadera