7 mars 2011

Leksand - igen!

Så är det åter dags för drabbning. Denna gång står än en gång dalarnas stolthet(!) Leksand för motståndet. Ett lag, som i likhet med vårt eget, haft en synnerligen svajig säsong. Trots att Leksand gjort en svag säsong var de länge och väl med i racet om en direktplats till kvalserien. Det tycker jag var strongt gjort med tanke på lagets förutsättningar.

Men en sak står klar. Leksand har inte alls samma skimmer och glans som i fornstora(!) dagar. Ut har de inköpta spetspelarna åkt och in har istället en väldig massa juniorer kommit. Svunnen är nu den tid då Pelle Prestbergare gjorde livet surt för oss andra i Allsvenskan. Kort sagt så är Leksand inte alls en lika svårt nöt att knäcka som tidigare säsonger. Jag vill gå så långt att jag påstår, utan minsta blyghet, att vi har ett bättre lag än Leksand denna säsong. Och det ska vi bevisa i kvällens match...

Senast mot Mora spelade vi stundtals ett lysande anfallsspel och radade upp chanser. Tyvärr var inte skärpan i avsluten lika lysande. I kvällens match kommer vi troligen få svårare att komma till klara avslut då Leksand är aningen bättre i sitt defensiva spel än Mora. Å andra sidan slipper vi Moras starka offensiv. Här är Leksand betydligt blekare.

Jag tycker förutsättningarna inför kvällens match talar till vår fördel. Vi har en lite bättre målvakt, bättre spets i anfallsspelet och en bättre defensiv. Nu gäller det bara att utnyttja detta pund och göra saker och ting rätt på isen. Det är trots allt där allt avgörs...


När det gäller Moras fortsatta framfart bryr jag mig föga. Vi ska försöka vinna våra resterande matcher. Gör vi det så går vi till kvalserien. Svårare än så är det inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar