13 mars 2011

Avgå!

En del ska bort...


Här kommer några reflektioner efter ännu en säsong stående i ABB Arena. Ja, jag tillhör den generation av besökare som ännu inte tagit till mig nymodigheten med sittplats. Sitter, anser jag, gör man hemma. I soffan. Ishockey är ett spel där man lever sig in i matchsituationer. Då behövs utrymme för armar och ben att parera tacklingar och täcka skott. Även på läktaren.

Nåja. Här är mina Top Tre Tankar som besökande i ABB Arena:

Matchvärdarna
Dessa gulklädda personer som står vid olika ingångar till arenan. Vad är deras egentliga uppgift? Är de någon form av vakter som ska avhysa överförfriskade supportrar eller är de till för att bemöta besökare och hjälpa dem tillrätta? Jag vet inte själv. Men gula jackor har de. Nåväl. Nu till min kritik.

Varje gång det vankas match där publiksiffran tenderar att närma sig tre tusen personer (eller mer) uppstår samma problem. Folk, besökare, supportrar sätter sig ned på ståplatsläktaren och stänger därmed ute hundratals andra från att komma upp och in på läktaren. Folk blir stående i trappor och får då höra, från matchvärdarna, att det är fullt! Men det är det inte! Om bara dessa matchvärdar gjorde sig besvär att gå upp på läktaren, istället för att bli stående nedanför, så skulle de upptäcka detta. Jag tycker det är uselt, rent av skamligt, att folk som betalat inte ges en möjlighet att komma in på läktaren pga att nämnda matchvärdar inte gör sitt jobb. Om det nu är deras jobb!

Det är mycket viktigare än vad många tror att publiken tas om hand på bästa sätt. Jag har själv hört personer ur publiken som högt och tydligt beklagat sig på den oordning som råder. En del har varit så irriterade(förbannade) att de hotat med att inte komma tillbaka. Och det är inte bra - inte bra alls!

- Här kommer därför mitt tips! Upp på läktaren, kära matchvärdar, och se till att folk inte sitter och blockerar platser!

Om ni inte gör det så finns det bara en utväg kvar: AVGÅ!

------

Kravallstaketet - Norra ståplats
Vad är det för stolpskott som bestämt att det ska sitta ett kravallstaket som delar av Norra ståplatsläktaren? Ett kravallstaket som dessutom är monterat på plats med hjälp av, lyssna nu noga, buntband! Ja, jag skriver det igen. Buntband! Ni vet ett sånt där plastband som man använder för att hålla ordning på kablaget till datorn - typ. Och det känns ju bra om argsinta besökande supportrar får för sig att klänga och klättra. Det kallar jag säkerhet - inte! Men det finns en annan, som jag ser det, värre konsekvens av att man satt upp detta kravallstaket och det är att man stängt av en in/utgång för alla de som nu står på "hemmadelen" av nämnda läktare. Och det, mina vänner, är både huvudlöst och fullständigt idiotiskt!

Under periodpaus är det ett äventyr att ta sig ned och ut från denna läktare då man nu ska samsas med hela den nya sittplatssektion som finns på Norra ståplats. Det får numera till följd att folk ledsnar på att köa mot utgången ned i den enda  trappa som finns och istället väljer att kliva, kryssa, sig fram och ned via de sittandes platser. Ofta kliver folk helt enkelt på stolarna för att ta sig fram. Och hur dumt är inte det?

Här handlar det även om säkerhet. Vid en snabb utrymning av arenan kommer det garanterat uppstå panik på denna sektion av läktaren. Folk kommer bokstavligen klättra över varandra för att ta sig ned och ut.

- Som jag ser det finns det två sätt att lösa detta. Antingen sätter man upp ett riktigt staket som verkligen håller men ser till att det finns en genomgång som kan användas eller också tar man bort skiten.

Till den, eller de personer, som bestämt ovan nämnda ordning säger jag bara - AVGÅ!

-----

Ljudanläggningen
Så har man varit med ännu en säsong i ABB Arena utan att hört mer än fragment av det som speakern sagt via högtalarna. För besökande på sittplats, långsidan, fungerar tydligen ljudet utmärkt. Värre är det för oss som står på kortsidorna. För att inte tala om ljudet från Jumbotronen! Ska det vara så himla svårt att lösa detta? I och för sig klarar man sig ganska bra utan att höra allt, men, jag tänker på de sponsorer som betalar dyrt för att besökande ska få ta del av alla kommersiella nyheter. Det är inte bra - helt enkelt.

Att man dessutom väljer att spela musik, väldigt väldigt högt, i periodpauser är säkert väl genomtänkt. Det förhindrar effektivt alla samtal på normal ljudnivå och tvingar ned publiken i katakomberna för att söka ljudskugga - typ. Själv gillar jag dock att stå kvar under pauserna och tillsammans med goda vänner analysera det som hänt på isen. Trots ljudet. Eller musiken.

- Vi lever på tvåtusentalet och skickar rymdsonder för att upptäcka Mars - men vi kan fortfarande inte få ordning på en ljudanläggning i ABB Arena!

Se till att fixa detta till nästa säsong annars är det bara att - AVGÅ!

-----

Summering:
Det kan tyckas lågt och banalt, kanske rent av barnsligt, att gnälla som jag gör över vissa missförhållanden. Men jag gör det i alla fall. Jag gör det med övertygelsen om att dagens besökare på Arenaidrotter är mycket mer kräsna och krävande än förr. Idag nöjer man sig inte med "matchen" utan ställer även betydligt större krav på arrangemanget som helhet.

Jag har hört många kritiska röster rörande de saker som jag nu själv tagit upp. Jag har även hört att folk är hjärtligt trötta på hur det fungerar, eller inte fungerar, att ta sig fram under periodpauser för att besöka kiosker eller toaletter.

För att inte tala om hur less många är på oordningen vid in och utfart till Arenan. Men det är en helt annan fråga - typ!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar