16 mars 2011

Hå-hå-HV


 AIK - HV71 4 - 1
Vad är det som händer? HV71 finns inte längre. Åtminstone inte på en rink nära oss. De är numera detroniserade. Pulveriserade. Tillplattade. Tillintetgjorda. Förnedrade. Vad ni vill! AIK lyckades manövrera ut ett mätt(!) och ganska bekvämt HV71. Ett HV71 som de senaste åren alltid krånglat sig fram till finalspel. Eller i alla fall semifinal. Ett HV71 som år efter år efter år kunnat kassera in feta kulor genom välfyllda läktare under slutspelsmatcherna. Men nu tog det stopp.

Jag vet inte riktigt vad man ska dra för slutsats av detta. Som vi alla tidigare insett har årets Elitserie varit otroligt jämn. Inget lag har dragit ifrån och inget lag har halkat efter. Det har varit jämt skägg mellan alla lag i grundserien. Men nu står vi här. Med kvittot på något sätt. Vi kan konstatera att AIK, ett lag till stora delar bestående av "allsvenska" spelare, nu vandrar vidare på jakt mot ett SM-tecken! Det är nästan svårsmält.

Kan det vara så att Elitserien blivit en aning sämre. Att topplagen inte längre har samma toppspelare. Att dräneringen av spelare till KHL, NHL och andra obskyra ligor i Europa nu slår tillbaka mot våra bästa lag.

Jag har svårt att riktigt analysera det hela.

Men i min lilla värld känns det som om de "fyra stora" i Elitserien, V Frölunda, Linköping, Färjestad och HV71 inte längre har den spets man varit van vid. Bra eller dåligt? Ja, inte vet jag. Jag gissar att AIK tycker det är rätt ok - typ.

En sak som är bra är att AIK nu får en möjlighet att ta del av det ekonomiska överflöd ett lyckat slutspel kan innebära. Ett rikt lag(HV71) blir utan och ett fattigt lag(AIK) får extra. Det känns på något sätt riktigt bra. Lite Robin Hood över det hela. Det känns helt enkelt lite sympatiskt att "de rika" för en gångs skull får avstå till de mer behövande. Och det i sin tur är bra för svensk ishockey. För visst sjutton har det varit en tendens av "inavel" i kampen om SM-tecknet de senaste tio eller femton åren! Samma lag år ut och år in. På det sättet har AIK:s insats verkligen vitaliserat årets slutspel i Elitserien....

Men som sagt var. Är topplagen sämre?

När det gäller dagens match mellan AIK och HV71 tyckte jag att matchen som sådan var ganska - dålig. Ett HV som ville men inte kunde och ett AIK som stundtals såg väldigt ängsliga och försiktiga ut. För inblandade fans upplevdes säkert matchen annorlunda. Helt naturligt. Men jag satt mest och irriterade mig över att så många duktiga spelare i Jönköpingslaget gjorde så flata insatser på isen. Men återigen. Jag kanske tänker fel. HV71 kanske inte är bättre än så här! Eller också är AIK riktigt bra. Nä, jag blir inte klok på detta...

När det gäller kommentatorerna till dagens match var det intressant så de odlade "myten" om Viktor Fasth´s förträfflighet. Visst är han en duktig målvakt, men, för sjuttons gubbar! Det är liksom meningen att en målvakt ska rädda skotten! Varje gång som Fast tog en puck fick man höra "vilken räddning" eller "vilken fantastisk målvakt" han var. Sanningen, mina vänner, var att endast vid ett fåtal avslut under dagens match behövde han anstränga sig för att rädda. Resten var av digniteten "plockpotatis".

Men jag har viss förståelse för upphausningen av AIK:s målvakt. Det är säljande. Media behöver fixera sina superlativer på något eller någon. Man vill hitta hjältar. Vi behöver hjältar. I alla fall enligt media. Det är inte alls lika festligt att berömma ett lag för dess starka kollektiv. Nej, hjältar ska det vara Fasth de bara gör sitt jobb..

Någon som kommer ihåg en målvakt som blev kallad "Monstret"? Ja just det. Undrar vad de ska hitta på för smeknamn på Viktor Fasth efter att AIK tagit sig till final i årets slutspel?

- Ja just ja! Glömde en sak. Bångs mål fram till 3 - 1 var en riktig delikatess!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar