28 oktober 2014

Matchdags....



Så är det dags igen för lite obligatoriskt nagelbitande. Match mot svänggänget och varannandagslaget Oskarshamn. Ett Oskarshamn som i fortsatt god tradition varvar genomuselt bortaspel med heroiska insatser på hemmais.  Ett lag som man aldrig riktigt blir klok på. 

Så här ser deras facit ut så här långt:

Bortaspel:
Mora IK  -  IK Oskarshamn 2 - 0
BIK Karlskoga  -  IK Oskarshamn 5 - 2
VIK Västerås HK  -  IK Oskarshamn 3 - 0
HC Vita Hästen  -  IK Oskarshamn 5 - 3
Asplöven HC  -  IK Oskarshamn 3 - 4 (sudden)
Rögle BK  -  IK Oskarshamn 2 - 3 (sudden)
Timrå IK  -  IK Oskarshamn 4 - 2
Karlskrona HK  -  IK Oskarshamn 4 - 1
AIK  -  IK Oskarshamn 3 - 2
Poäng: 4

Hemmaplan:
IK Oskarshamn  -  Karlskrona HK 5 - 1
IK Oskarshamn  -  AIK 6 - 1
IK Oskarshamn  -  IF Malmö Redhawks 3 - 4 (sudden)
IK Oskarshamn  -  Södertälje SK 3 - 2
IK Oskarshamn  -  Almtuna IS 0 - 2
IK Oskarshamn  -  IF Björklöven 2 - 0
IK Oskarshamn  -  Mora IK 3 - 4 (sudden)
IK Oskarshamn  -  BIK Karlskoga 4 - 0
Poäng: 17

Oskarshamn har med andra ord inte vunnit en enda match under full tid på bortaplan men å andra sidan bara förlorat en(1) match under full tid på hemmais! Anmärkningsvärt. 

I vårt möte med Oskarshamn i ABB Arena den 22 september visade de upp varför de inte tar poäng på bortaplan. Visst kan man säga att vi gjorde en bra match då vi vann med 3-0 men sanningen var nog mer komplex än så. Jag, och många med mig på läktaren, upplevde Oskarshamns insats som väldigt slätstruken. Detta hindrade inte IKO från att ge Malmö en riktigt match i nästa omgång på hemmais. En match som slutade med seger för skåningarna i förlängningsspel.

Det mest anmärkningsvärda inför kvällens match är nog att vi nu ställs öga mot öga med en spelare som då spelade med oss. Nämligen Evan McGrath. Utan att underdriva kan man med fog påstå att Oskarshamn slagit mynt av denna värvning inför kvällens möte. Lokalt ser man denna match som den stora revanschen för en spelare som inte fick utrymme att blomma ut i Västerås. McGrath har även gjort en del uttalande efter övergången som gett än mer bränsle inför matchen. Enligt honom själv fick han aldrig chansen att visa vilken fenomenal ishockeyspelare han faktiskt är. 

Vi som sett honom spela hela försäsongen, samt alla matcher i seriespelet, vill inte riktigt hålla med i hans analys. Trots allt har han fått, i mina ögon, massor av speltid och chanser utan att lyckas. Det har från första stund, i träningsmatcherna, inte synkat för den gode McGrath. Detta är bara att beklaga. Personligen har jag absolut inget emot Evan men någon form av mer balanserad självkritik vore på sin plats. Jag, och många med mig, beklagar verkligen att han inte blommade ut i Gulsvart. Evan är en spelare man vill ha i sitt bås när han hamnar i "zonen". 

Nåväl! Den som tror att det bara är att åka ned till Oskarshamn och inkassera tre friska poäng ombeds härmed att tänka om. Omedelbart och bums. Genom åren har det alltid varit rysligt tuffa matcher oss emellan i IKO:s egen kula. Minns med en rysning den överkörning vi råkade ut för vid ett tillfälle. Tror matchen slutade 7-2 till IKO. Detta trots att vi hade ett lag som var i form och förhoppningarna om bortaseger var stor. Men, det sket sig. Då kom Oskarshamn ut "furioso" och lyckades med allt. Vi blev degraderade till statister...

Det som talar till vår fördel är följande:
Björklöven - Västerås 1-4
Vita Hästen - Västerås 2-5
Västerås - Södertälje
Asplöven - Västerås 2-6

Under de senaste fyra omgångarna har vi tagit tre fina bortasegrar. Det blir med andra ord ett mycket starkt hemmalag som ställs mot ett lag som gått fenomenalt bra på bortaplan. Kan man säga att oddsen jämnats ut lite nu? Tja, det tycker jag. Skulle jag vara oddssättare på Svenska spel skulle nog jag ge samma vinstchans till båda lagen. Med andra ord vore ett oavgjort resultat oerhört logiskt. Att vi sedan vinner i sudden är mer en självklarhet.

Men jag är inte den som räds att sticka ut hakan och dessutom jobbar jag inte på Svenska spel. Jag tror helt enkelt att vi är ett bättre lag än Oskarshamn och av den anledningen drar det längsta stråt i kvällens envig. Har dessutom bytt några ord med yrvädret Mathias Bromé som var ytterst segerviss. Han hotade(!) även med att själv sätta minst en balja.


Lite statistik:
Powerplay:
Västerås: 25.86% (2)
Oskarshamn: 20.00% (7)

Boxplay:
Västerås:77.03% (12) 
Oskarshamn: 83.33% (5) 

Målvaktsräddningar:
Västerås: 90.67% (4) (2,42)
Oskarshamn: 91.30% (9) (2,61)
(Placeringar efter hur många mål man släppt i genomsnitt)

Bäste poängspelare:
Västerås: Jeremy Williams, Dustin Johner, Conny Strömberg,  (9+4) (8+5) (2+11)
Oskarshamn:  Greg Squires (7+7)

Bloggens tips:
Oskarshamn - Västerås 2-5


Nu kör vi.....





2 kommentarer:

  1. Jag var där den där hemska kvällen. ..Den matchen går nog in på min topp 5-lista över matcher jag helst vill glömma. Hoppas på en betydligt trevligare upplevelse ikväll! =) =)
    Vimmerbyarn

    SvaraRadera