16 oktober 2014

Inför matchen..

Nu är vi heta..



Så kom det då, till slut. Petningen av Evan McGrath. Nu får han göra Matt Fornataro sällskap i det berömda kylskåpet. Det svider säkerligen för hela föreningen men allra mest för vår sportchef. En stor del av spelarbudgeten lades tidigt på just dessa spelare inför denna säsong. Den som vill vara extra petig och göra sig viktig kan påpeka att det höjdes skeptiska röster till värvningen av Evan McGrath inför förra säsongens kvalserie. Evans insats under kvalserien gjorde ingen glad och kanske borde en varningsflagga höjts. Men, gjort är gjort, och nu sitter vi här med två dyra spetsspelare som inte levererat. En knepig och tråkig situation för alla iblandade. Jag känner ett visst medlidande med dessa spelare och önskar dem inget annat än att de så snabbt som möjligt hittar tillbaka till sina rätta jag. Om det sedan blir i Västerås eller annan förening får framtiden utvisa.


Men är det inte lite märkligt så lika Fornataros och McGraths öden blivit? Först firade spelare i allsvenskan och därefter belönade med kontrakt i SHL. I sina respektive SHL-lag gick det plötsligt så mycket tyngre, ja, rent av uselt. Sedan tillbaka till allsvenskan och där fortsatt kräftgång. Hur kan två så skickliga spelare tappa så oerhört mycket? För mig är det närmast obegripligt.

Nu är det bara att släppa detta och se an matchen i kväll mot Vita Hästen med tillförsikt. In i laget kommer nu ännu en yngre spelare. Om det sedan blir Lantosi eller Mastomäki som går in istället för McGrath återstår att se.

Då behöver man inte spekulera, typ!


För en liten stund sedan skickade jag iväg några frågeställningar till Anders Höglund som driver Bloggen AfterIce och är ett stort fan av Hästen. 

Hur är läget i laget?
- Daniel Åhsberg och Justin Donati är skadade. Wilhelm Westlund åkte på en hjärnskakning förra veckan, men bör vara tillbaka inom kort.¨

 Vad säger du om era senaste insatser?
-  Tycker inte det sett bra ut. Man måste höja sitt spel om man i fortsättningen vill ligga kvar där uppe. Men samtidigt är det ändringarna i laget som gjort så att det inte gått lika bra som tidigare, tror jag.

Förhoppningar inför kvällens match? 
- Jag hoppas man kan spela ett bättre försvarsspel i kväll. Sen vill jag se Marcus Eriksson mer. Han är i en formsvacka. Kommer han igång då kommer mycket börja stämma igen i Vita Hästen.


Senaste matcherna för respektive lag:
Karlskoga - Vita Hästen 2-1
Vita Hästen - Karlskrona 3-4 (Efter straffar)
AIK - Vita Hästen 3-2

Björklöven - Västerås 1-4
Västerås - AIK 1-2
Malmö - Västerås 3-2 (Efter förlängning)

Lite statistik:
Powerplay:
Västerås 22.45%
Hästen 27.08%

Boxplay:
Västerås 77.42%
Hästen  87.93

Publik:(snitt)
Västerås 3068
Hästen 3190


Min känsla är bra inför matchen. Jag tror banne mig att vi är på väg nu. Nu har tränarna deklarerat vart skåpet ska stå. Slut på daltande och duttande. Nu krävs det raka rör och mod i barm. Full fart och rakt mot mål. Inga omvägar, inga ursäkter. Bara segrar som räknas. 

Mitt tips får bli 1-3. 

Nu kör vi...

3 kommentarer: