26 januari 2014

Timrå på ingång....


Länk till sidan


Åter vankas det match i ABB Arena. Vet med mig att jag varit både lite vresig och tvär då jag försökt beskriva det sätt som spelaren tagit för vana att uppträda på, i hemmahallen. Förbannade slashasar, kort sagt! Hasat runt på isen, villrådiga, och räddhågade! Slarvat med uppspel, och genomspel och alla former av spel. Snubblat sig fram till målchanser, schabblat med trissan i egen zon, och ren allmänt uppträtt som drogade kameler på en krokig vandringsled, typ!

Men det är inget att bry sig om. Det är bara Gurkolle som inte fattar det fina i kråksången, som inte har förmågan att läsa av nyanser, att ta till sig de små skiftningar som skiljer briljans från nonchalans, leverpastej från tranbärssylt, ungefär!

Till matchen i morgon kommer jag därför anlända till hallen med fullständigt öppet sinne. Beredd att ta till mig allt som händer och sker på ett översvallande och ursäktande sätt. Jag kommer applådera, stötta, och trösta, i nämnd ordning. Trösta min ständige följeslagare, Kepsen, som allt som oftast misströstar. 

Jag kommer även anstränga mig till det yttersta för att avskilja det minsta av de små detaljerna, njuta och triumfatoriskt hylla det perfekta bytet, den elegantaste av icingpuckar, den stilrenaste sarg-ut. Så får det bli. Grabbarna på isen behöver mitt, ditt, allas stöd. 

Det lag som kommer på besök, Timrå, är ett listigt och lömskt lag att ta sig an. De har redan, i lönndom, scoutat och granskat vårt lag in i minsta detalj. Det vet exakt var, när och hur de ska agera för att såra oss där vi är som svagast. Ett rent fulspel, om ni frågar mig. Närmast osmakligt i sin karaktär! Ett troligt scenario är att de kommer anbringa press mot våra backar i förhoppning om att kunna fånga upp förlupna puckar. När de själva hamnar under press gäller principen "lilla boxen" där alla spelare tränger ihop sig runt egen målvakt. Så är det nog tänkt, om jag får gissa..

I tidigare möten mot Medelpads stolthet har vi fått resultat och poäng med oss:

Timrå - Västerås 0-4 (0-2, 0-2, 0-0)
Västerås - Timrå 1-0 (0-0, 0-0, 0-0, 0-0, 1-0)
Timrå - Västerås 1-3 (0-0, 1-0, 0-3)

Timrå har lyckats med konststycket att göra ett(1) mål mot oss på tidigare tre försök! Det om något måste vara ett rekord som blir svårt att överträffa för något annat lag, denna säsong! Hur har då matcherna sett ut oss emellan? Tja, det har varit rätt jämt spelmässigt men vi har haft den spets i laget som Timrå så väl hade behövt.

Vad kan vi då förvänta oss för scenario i morgondagens match? Sannolikt, och tyvärr, tror jag att de senaste bleka framträdanden på hemmais, spelmässigt, har satt sig i skallen på spelarna. De vill säkert så otroligt gärna bjuda sin publik på rejält, underhållande och vägvinnande spel. Det är min absoluta övertygelse. Men så har vi det där, knepiga, det mentala. Det har pratas, och ältats, så mycket om det tröga hemmaspelet att det nu är stor risk att spelarna, laget, blir än mer rädda för uppgiften! Det är då, i denna stund av svårmod, de alla ska ta en titt på tabellen! Vi ligger faktiskt tvåa, trots allt gnäll om tråkigt, snålt, och fumligt spel!

Kan spelarna ta med sig att de faktiskt är bra, riktigt bra, och inte har ett dugg att skämmas för, så kanske, kanske, det släpper lite i bakhuvudet. 

Mitt naiva recept till förändring och framgång, både kostnadsfritt och ekologiskt gångbart, är: Kör, bara kör! Kötta, dynga på, tackla!

Se där så enkelt det kan vara....

Mitt tips: 
Västerås - Timrå 6-1
Matchens förste målgörare: Kenneth Bergqvist!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar