10 november 2010

Snö..



Förberedelserna inför utomhusmatchen mellan Leksand - Mora är redan i full gång..



För den som undgått att lägga märke till det så kommer jag här med ett riktigt scoop: - Det snöar! Och det har snöat - dessutom. Hela natten tycks det. Och mer blir det nog innan gräsklipparn ska fram igen på vårkanten. Vill minnas att man under sin spröda tonårstid såg den första snön som en klockren indikation på att nu började den, vintersäsongen, och därmed den efterlängtade bandyn(VSK) och VIK(Ishockey).

Numera är det inte någon ording alls på - säsonger! De är inte längre styrda av kalendrar, datum eller årstider. Den som är aktiv i en lagsport idag är det under hela året oavsett väderlek. Jag hävdar att det var bättre förr! Så är det, eller, var det. Bättre förr..

Förr fanns inga försäsonger. Försäsong måste vara något av det mest motbjudande att genomlida för en lagidrottare. En säsong före själva - säsongen! På den tid som var min tid, förr, så bytte man bara lagidrott efter årstidernas växlingar. En säsong tog slut och en annan började. Ingen tradig försäsong där inte. Man ställde in fotbollsskorna i garderoben och tog fram skridskor, puck, och klubba. Sedan var det bara att köra igång.

En fördel med denna ordning var att man riktigt längtade efter den "nya" säsongen. Det var otroligt roligt att "gå på is" efter att ha rantat runt på blöta tunga fotbollsplaner under senhösten. Samma sak, fast omvänt på våren, förstås. När det började spira bland buskar och blader hade man en våldsam längtan efter att få gräva fram fotbollsskorna ur garderoben.

Med andra ord: - Inte en lång seg tråkigt försäsong så långt ögat nådde!

Varje gång jag befinner mig på Friskis&Svettis fina träningsanläggning på Rocklundaområdet känner jag stort medlidande med alla pojkar och flickor som nu tvingas fortsätta med sina fotbollsträningar. I regn, kyla, rusk och snö stapplar de runt på Swebank Arena iförda långkalsonger, toppluva, vantar och snorande näsa. Visst är det "fint" med konstgräs men jag undrar jag om man inte "tråkar ut" många av sina utövare genom att nöta på året runt.

Personligen hade jag nog ganska snabbt tappat lusten, gnistan, motivationen, om jag tvingats hålla mig endast till en lagidrott, året runt, i unga år...

Men snö - det finns det - precis som förr...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar