28 november 2010

Det sias och funderas i stugorna..

..och ingen vet mer än någon annan. I dagens omgång av AS blev det en del märkliga matcher men slutligen ganska väntade resultat. Det mest anmärkningsvärda var nog:

Leksand - Tingsryd 5-4(sudden)
Här tog Tingsryd ledningen och drog ifrån till 4 - 0 innan LIF började arbeta sig in i matchen och ifatt i målprotokollet. Slutligen stod LIF som segrare i sudden. Men mitt intryck av årets LIF står kvar. De har inte samma klass som tidigare säsonger. Om det sedan innebär något när vi summerar säsongen är inte lätt att veta. Kanske de får ihop alla pusselbitar och blir riktigt bra till en kvalserie. Om de kommer dit!

När det gäller Tingsryd tycker jag de har ett sådan bra lag att de ska kunna klara sig kvar utan större besvär. Förhoppningsvis(!) på bekostnad av Troja.


Men sedan var resultaten mer väntade:

Borås - Almtuna 3-2
Inte oväntat alls. Borås har börjat få upp ångan efter en mindre lyckad start av serien. Tror dock inte de kommer vara med och kämpa om playoffplatserna. Inte heller Almtuna verkar komma igång ordentligt denna säsong. Det blev, har blivit, lite som jag flaggade för i början av säsongen. Med "Bobo" vid rodret som ny tränare var risken uppenbar att AIS skulle ta ett, eller två, steg tillbaka denna säsong. Nu ligger Almtuna på en mer normal position i tabellen. För min del får de gärna ligga kvar där - länge!

Rögle - Malmö 6-0
Märkliga MIF! Ständigt samma visa. Underpresterar som vanligt när det drar ihop sig. Personligen trodde jag stenhårt på MIF inför seriestarten men snart får jag nog revidera den uppfattningen. Rögle är ungefär så starka som jag förväntade mig. De kniper garanterat en playoffplats. Värre då med Malmö. Får de inte ordning på sitt spel kan de börja falla snabbt i tabellen...

Troja - Bofors 3-4 (sudden)
Bofors gnetar  på och har inte gett upp hoppet om en playoffplats. Oerhört svårt att sia om Bofors kvaliteter. Jag tror faktiskt inte de klarar av att klättra upp och sno en playoffplats. Även de har nu hamnat på en plats i tabellen som ganska väl understryker lagets nivå denna säsong. Troja tippade jag som toksist tillsammans med Sundsvall inför seriestarten och det finns ingen anledning att revidera detta. Troja är helt enkelt inte bra!

Mora - Oskarshamn 4-3
Här är två gäng som letar form. Oskarshamn kanske redan har nått kulmen på sin resa upp i tabellen och får nu sikta in sig på att inte falla för mycket. I mitt förhandstips trodde jag varken på Mora eller Oskarshamn som playofflag. Kanske får jag rätt i bägge fallen. Mora känns inte alls lika vassa som förra säsongen och Oskarshamn kanske lekt av sig. Så blir det nog. Eller är det nog. Jag sticker därför ut hakan, här och nu, och beklagar att Mora och Oskarshamn kommer missa playoff. Eller, beklaga och beklaga! Huvudsaken att vi går dit..


Överlag känns det som om tabellen format sig på ett sådant sätt att man nästan törs påstå att dagens lag 1- 7  kommer vara de lag som går till playoff och KS. Örebro och Växjö känns fortfarande som ganska "säkra" aspiranter för direktplatserna till KS men sedan blir det svårare. Kommer gulsvart vara ett av de lag som slåss om den sista åtråvärda direktplatsen? Nej, inte som laget spelar idag. Vi är helt enkelt inte tillräckligt bra idag för att göra anspråk på en direktplats. Däremot tycker jag att vi absolut tillhör ett av de lag som ska ta sig till playoff. Det vore vackert så..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar