12 augusti 2010

Sisu..

Perrrrrrkeeeeeeele!

Kanske är det den sista, och viktigaste, ingrediensen som nu stoppas in i årets lagbygge? Från vårt östra broderland kommer Juha Kiiholma. Man blir lite ambivalent. Vad ska man tycka? Kan det inte bli lite väl spretigt i truppen nu? En fransman, några kanadicker, en finne och resten svennar. Å andra sidan så är detta vardag i de flesta större lagsporter. Lagen som är fyllda med spelare från världens alla hörn. Värst är självklart fotbollen. Där kan ett lag i Premier League innehålla fjorton (14) spelare från övriga länder i Europa men ändå älskas av sina fans som om de vore födda på deras bakgård!

Eller titta på AIK fotboll som exempel. Vi vet ju alla deras syn på "bönder". Ändå innehåller deras kära fotbollslag många spelare vars härkomst definitivt kan härledas till det agronoma samhället - typ!

Nåväl! Laget är nu verkligen spetsat jämfört med förra säsongen. Ett par kanadicker som av tradition "hatar att förlora" och en finne med massor av sisu. Förhoppningsvis smittar dessa egenskaper av sig på övriga truppen.

Men jag bestämmer mig nu och här. Det blir nog bra. På något sätt...

För övrigt noterar jag att det på Golden Hill just nu ältas klubbtröja. Först fick AIK kämpa sig till ES. Nu gäller det att få fram en klubbtröja som faller fansen på läppen. Om jag varit i deras position,med väntande spel i ES, hade jag nog bekymrat mig mer över spelartruppen än typsnittet på dräkten...

För övrigt, igen, fick LIF vinna mot ett lag från Norge. Det vet vi alla, efter senaste VM, att lag från Norge är grymma. Bra gjort där Leksand. Luktar KS redan nu.

För övrigt, till sist, noterar jag att Malmö spelar i en cup mot riktigt bra motståndare. Undrar varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar