9 augusti 2010

Avbrottandet..

Snart är den igång igen. Säsongen.

Säsong kan vara så mycket. Det kan vara säsong för badbyxor, för getingar, fästingar, festivaler, kräftor, eller varför inte säsong för dokusåpor på TV 3. Kommer då osökt in på ett fenomen, som inte har ett dugg med säsong att göra, och än mindre med ishockey. Fenomenet handlar om det "avbrutna" samhället! Eller kanske mer om den "avbrutna" kommunikationen. Har ni tänkt på så ofta saker blir avbrutna för något annat!

På TV:n har vi tvingats ta del av detta i alla kommersiella kanaler. När något ställs på sin spets, är som mest förtätat och spännande, då ska det avbrytas - för något annat. Dessvärre har detta spridit sig som en löpeld och kan nu påträffas överallt i vårt samhälle. Mitt i favoritlåten på radions P4 bryts plötsligt sändningen för "ett viktigt trafikmeddelande":
- En älg har siktats på vägrenen vid infarten till Säffle! Det kändes viktigt, tycker jag, som just då sitter tillbakalutad i soffan på altanen - i Västerås! Den älgen får man se upp med...

Ett annat exempel på spridningen av detta fenomen är då man står i samspråk med en bekant och pratar om livets allt. Mitt i en mening "avbryts" denna konversation då motparten, helt abrupt, börjar prata med någon annan - i sin mobil! Plötsligt blir man nu ofrivilligt vittne till ett samtal som kan vara av väldigt personlig och privat karraktär. Vid sådana tillfällen försöker jag göra mig så "transparent" som möjligt för att inte störa - typ!

Den där älgen utanför Säflle kanske inte var så dum i alla fall!

Rent allmänt tycker jag det känns lagom kul med ständiga avbrott för något - annat. Vi lever i många stycken i "avbrottets land". Helt klart är att det förekommer betydligt fler avbrott än brott utan att någon tar tag i saken. Här finns säkert politiska poänger att vinna för den som är vaken.
- Våga prata färdigt, kan parollen vara!

Det har nu gått så långt att jag kommer på mig själv ibland med att avbryta det jag håller på med bara för att - göra något annat. Jag skyller detta helt och hållet på någon annan än mig själv.

Till och med när man går på ishockey i ABB Arena har jag lagt märke till alla dessa avbrott som nu smugit sig in i de sedan tidigare rikligt förekommande avbrotten. Det nya är att så fort det blir ett avbrott i spelet uppstår ett avbrott i musiken för att istället presentera något annat!

Scenariot kan vara en avblåsning direkt efter en het målchans. Pulsen är på 156 och hjärtat på väg ned från halsen. Då kan man höra:
- Dagens pucksponsor är Agdas Konfektyr. Agdas Konfektyr erbjuder sliskiga sötsaker med kariesgaranti!

Och det var precis det man ville höra direkt efter att hemmalaget missat att sätta en strut!

Nej, jag tänker inte avbryta det som är påbörjat. Därför kommer jag även i fortsättningen skriva inlägg på denna blogg som ibland fullständigt saknar relevans..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar