21 mars 2010

Rätt och fel!

Så har då första omgången av årets kvalserie spelats. Resultaten blev lite som väntat men samtidigt en aning oväntat:

Södertälje - Rögle 2 - 0
SSK vann som jag förväntade mig, men, oj vad taffligt spel de visade upp långa stunder. Kvalseriespel - månne? Det gick så l å n g s a m t med första passet från backar till forwards. Forwards som ofta stod still längs sarger och fick oerhört svårt att ta in pucken i anfallszon. SSK:s powerplay var minst sagt - uselt. Fantasilöst och så l å n g s a m t

Det var faktiskt Rögle, mot mina förväntingar, som stod för farten och fläkten under första delen av matchen. De såg ut att tro på ett liv efter kvalserien från start. Men även Rögle hade fasligt svårt att få till några heta målchanser.

Nej, detta var två lag med mycket kramp som spelade med massor av ångest och dåliga vibbar. Många gånger fick man en känsla av att varken SSK eller Rögle vågade gå för fullt för att skapa en målchans. Man sneglade hela tiden bakåt. Ville inte gå bort sig.

Både SSK och Rögle kommer få det jobbigt mot ett lag som AIS för då blir det åka av över hela isen, i varje byte, hela matchen!

Efter att ha sett denna öppningsmatch mellan två ES-lag öppnar jag ovillkorligen dörren för AS-lagens chanser att knipa en första eller andraplats. SSK måste prestera mycket mer än så här för att klara av AIK, Leksand, AIS och Almtuna som bara kör. I alla fall Almtuna!

Starkt av AIK att vinna borta mot Växjö. Det var lite oväntat - för mig! Växjö är starka hemma och jag trodde de skulle knäppa AIK i denna match. Men tji fick jag och nu dansar alla på hovet till nästa omgång i alla fall:)

Att Almtuna skulle vinna mot Leksand kom definitivt inte som en överraskning. Ett AIS med massor av självförtroende som bara ångar på i match efter match. Imponerande! Undrar vad som ska stoppa dem? Rögle i nästa omgång kommer få en obehaglig överraskning. Sanna mina ord.

Kanske blir det så att AIS blir det lag som ger Leksand eller AIK chansen till spel i ES nästa år? De kan skrälla mot både SSK och Rögle och därmed ge de andra lagen oväntad hjälp på vägen! Om de nu inte tänker gå hela vägen själva. Men det går inte - eller hur - eller?


Undrar om Janne Karlsson, i Växjö, vill slåss på presskonferensen nu - igen?

4 kommentarer:

  1. Gurkgudafläsket21 mars 2010 kl. 23:47

    AIK kommer inte att vara ett av de lag som kommer att fightas om plats 1 och 2. Det blir Leksand, SSK och Almtuna.

    SvaraRadera
  2. Kent Fredriksson22 mars 2010 kl. 11:05

    Segt, långsamt och tråkigt förvisso. Handen på hjärtat Olle, du har själv upplevt kvalserien och vet hur det ser ut. Att SSK var ängsliga är bara förväntat i första omgången och dessutom mot Rögle. Kanske har du rätt i att SSK-Rögle är en energiboost för de andra AS lagen om de får se den. Att det skulle öppna för att ett AS lag tar trappan upp håller jag inte med om. Det finns bara två klubbar som har allt att förlora, då ser det ut så här. Almtuna får gärna tokköra alla matcher om de tror att det räcker. Ingen skulle höja på ögonbrynen om de skulle hamna sist..

    SvaraRadera
  3. Kent! Detta är mina egna subjektiva åsikter. I vanlig ordning kommer jag, som många andra, stå med lång näsa när kvalserien summeras.

    Men mitt grundtips står fast: SSK är för bra för att missa denna chans..


    I övrigt blir det en himla röra mellan de andra lagen!

    SvaraRadera
  4. Jag vill poängtera att jag inte har något emot dina åsikter. Ville bra ge min syn, kanske blev det fel ton i kommentaren. Mittåt isåfall.

    /Kent

    SvaraRadera