1 mars 2010

The BIG GAME!



Så har man då avnjutit OS-finalen i ishockey. En på vissa sätt underhållande historia som dock helt saknade nerv - för en annan - ty undertecknad sket fullständig i utgången av denna drabbning. På det viset tappade tyvärr matchen mycket av sin dramatik och innehåll. För mig blev det mest en match i mängden trots kommentatorernas ständiga försök att lyfta matchen till skyarna. Wikegård stönade hänfört om "den moderna ishockeyn" och lyfte fram USA: spel som ett skolexempel på detta. Kris Härenstam var helt exalterad av "tempot" i matchen och den "nord-syd-ishockey" som stundtals spelades.

Låt så vara att det stundtals gick väldigt fort och att de tacklades i parti och minut. Men, handen på hjärtat, är "fort" och "tempo" det enda innehåll man som åskådare vill ha i en ishockeymatch? Tyvärr, måste jag säga, fattas det ingredienser i det spel som uppvisades igår som jag kommer sakna om vi får samma typ av spel i våra egna ligor.

Någon som tänkte på hur målen kom till! Inte var det mycket finess där inte. Principen för att göra mål på transatlantiskt vis är att sträva efter den "raka vägen". Raka vägen från mål till mål. Pucken rör sig hela tiden i en rät linje mot respektive mål. Så även spelarna. Strängt taget skulle man kunna halvera rinkens bredd då spelet inte bygger på att använda "ytor" för att hitta lägen till avslut. Istället handlar det hela tiden om att "lyfta in puckar mot mål" och sedan "gå stenhårt på returer"!

Man kan undra vad den spelmodellen på sikt kommer fostra för typ av ishockeyspelare! Kravet på skridskoåkning kommer förändras. Finns ingen anledning att lära sig svänga höger respektive vänster då allt handlar om att "åka rakt fram och göra start och stopp"!

I stort sett alla mål i matchen tillkom på samma sätt. In med pucken mot mål och - "kötta"! Allvarligt talat kommer i alla fall jag sakna den finess i spelet som den europeiska ishockeyn kan stå för. Den där vi ibland spelar lite avvaktande taktisk för att blixsnabbt slå om till attack med fina spelvändningar i egen zon eller eleganta pucksläpp i anfallszon!

Så jag säger som jag sagt tidigare: NHL-hockey - nej tack!

Tacka vet jag bandy - på STOR plan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar