27 augusti 2013

Supporter eller inte....

Supportrar

Bloggen går in i andra andningen redan i slutet av augusti. Unikt på ett sätt. Inte oväntat på ett annat. Det spritter i hela kroppen och det är så mycket jag vill ha sagt, så många tankar som behöver komma på pränt, så mycket trams som måste ut. Somliga tapetserar, andra samlar på Kinderägg, själv skriver jag mer eller mindre andefattiga blogginlägg. Ska jag vara ärlig tycker jag mina inlägg för det mesta är lysande, rent av briljanta, och stundom gudomliga. Man undrar ju varför inte VLT redan för länge sedan hängt på låset och tiggt om dessa kåserande kåserier till sina läsare och prenumeranter. 

Nåväl! Nu till detta inläggs egentliga mening och syfte. 

Detta med att hålla på ett(1) lag. Ett endaste litet lag. Det egna laget. Nästan det egna jaget. I mina kontakter med supportrar från hela vårt avlånga land har jag gjort en upptäckt, nämligen. Det finns de som endast håller på ett lag men det finns även de som håller på två, eller kanske flera lag, samtidigt! 

Detta föranledde undertecknad till att göra en egen, och högst ovetenskapligt, undersökning av fenomenet. Bloggen ställde sig helt enkelt frågan:  - Hur kan man hålla på flera lag, samtidigt?

En pusselbit är geografin. Alltså var man bor. En annan pusselbit är att det finns olika lagsporter. En supporter som bor i storstad tycker si och en som bor på landet tycker så. Låt mig ge ett exempel. Karl Karlsson bor i Surahammar. Han gillar ishockey. Som den lokalpatriot han är stöttar han det lokala ishockeylaget. Men samtidigt suktar Karl Karlsson efter att följa ett lag på en högre nivå. Då startar han upp sin Volvo Kombi och åker in till ABB Arena för att applådera fram VIK Västerås HK. Inte nog med det. Nämnde Karl Karlsson gillar även fotboll. Nu finns det dock inget fotbollslag av dignitet i regionen så vad göra? Blickarna går då till tänkbara alternativ. I Stockholm, nämligen, finns flera lag att välja på i den högsta serien. Trots detta väljer Karl Karlsson att följa IFK Göteborg! Varför då då? Jo, för på 80-talet spelade Glenn, Glenn, Glenn och Glenn i IFK Göteborg och charmande hela svenska folket med sina framgångar.

Denne Karl Karlsson har med andra ord tre lag på sitt samvete. Två lag i ishockey och ett lag i fotboll. Till råga på allt kanske han även är intresserad av Speedway och då kan Smederna i Eskilstuna vara ett naturligt alternativ.

Frågan är då: - Finns denne Karl Karlsson i verkligheten? Mitt svar är att han finns. Jag har nämligen träffat ett antal "Karl Karlsson" genom åren. Följdfrågan blir då om denne Karl Karlsson är en "riktig" supporter. Mitt svar blir att naturligtvis är han det. 

En definition av att vara supporter:
"Supporter är en person som stöder en organisations verksamhet utan att direkt vara en del av den"

Däremot är det ytterst sällsynt att man som supporter håller på flera lag i samma lagidrott. Undantaget kan vara om det egna laget spelar i en lägre division och det i samma område, region, finns lag högt upp i seriesystemet. Exempelvis kan man hålla på ett lokalt fotbollslag i division tre samtidigt som man supportar ett lag, i samma stad, som spelar i Allsvenskan.

Det är inte heller ovanligt att man håller på ett lag i Elitserien samtidigt som man är anhängare av ett lag i NHL eller KHL. Inom fotbollen gäller ofta samma sak. Ett lag i Allsvenskan och ett lag i Spanska ligan eller Premier League.

Så vad kommer Bloggen fram till för insikt i denna viktiga frågeställning. Jo, det går visst att vara supporter till ett eller flera lag. Framför allt tycker jag inte att man kategoriskt ska döma andra för att vara mer eller mindre värda utifrån sitt val av supporterskap. Alla supportrar är viktiga.....

Själv nöjer jag mig med VIK Västerås HK i ishockey samt Tortuna SK i fotboll....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar