5 augusti 2013

Ispremiär....



Så var det avklarat. Denna efterlängtade angelägenhet som kändes så avlägsen när sista skäret togs i slutet av förra säsongen. Tiden är en märklig ordning. Den går som den vill. Eller i alla fall är vår tidsuppfattning aningen sublim. Ibland känns ett kort ögonblick som en evighet och ibland rusar tiden förbi på ett ogripbart sätt. När man nu satt där på läktaren igen, södra stå, så var det som om tiden stått still. Det kändes som - igår. Svårt att tro att det gått så många dagar, veckor, månader sedan sist. Men, så var det. 

Att komma in i gamla "Rockis" är alltid som att komma "hem". Detta oavsett, eller trots, namnbyten och ombyggnationer. För mig, och många andra, kommer det alltid vara "Rocklundahallen" som gäller. Kalla oss gärna bakåtsträvare, gör mig ingenting, ingenting alls. Man kan döpa om en städare till lokalvårdare men fortfarande ska skräpet bort, typ, om liknelsen tillåts. Att döpa om Rocklundahallen till ABB Arena var, eller är, för mig bara ett simpelt försök att göra en väldigt gammal och sliten byggnad till något nytt, som det inte är. Lite av kejsarens nya kläder över det hela...

Några kloka män samtalar:
- Öh, Rocklundahallen är gammal och sliten, vad gör vi?
- Vi har inga pengar för att bygga nytt!
- Vi har inga pengar för en riktigt ombyggnad!
- Så, hur gör vi då för att möta tidens krav?
- Jag vet, vi byter namn!
- Hurra, hurra, vad bra! Och dessutom får vi betalt om något företag är beredd att sätta sin logga på detta gamla ruckel!

Och på det viset föddes ABB Arena, en modern arena som svarade mot tidens krav på faciliteter och..... 

Nu till det jag egentligen ville prata om - ispremiären! Den var bra. Så. Nu var det gjort. Då detta inlägg fick en annan inriktning än vad det var tänkt avslutar jag här och nu för att börja om på ett inlägg som faktiskt handlar om det som rubriken antyder! (puh, längsta meningen idag)

På återseende.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar