3 augusti 2013

Inför första ispasset - Viktor Mårtensson

Någon som är glad....
Bloggen har lyckats få ett par ord med Gulsvarts mest(!) omdebatterade spelare de senaste säsongerna. En spelare som väckt känslor både på isen och bland supportrar(kanske speciellt motståndarsupportar). Det finns för och emot, naturligtvis. Någon har tyckt att han varit  "rätt värdelös" och inte borde fått spela medan andra hyllat honom just för sin härliga inställning och frejdiga spelstil. En spelstil som ibland inneburit att drabbade motståndare fått lite ont - överallt.

Det finns på nätet ett antal klipp där spelaren ifråga visar upp sina speciella skills. Detta klipp är redan lite av en klassiker. Notera hur Håkan "va,va,va" Söderberg går bananas!

Den jag pratar om är naturligtvis Viktor Mårtensson

Ambivalent
Själv har jag varit lite ambivalent när det gäller den gode Viktor. Visste inte till en början om jag gillade eller ogillade hans prestationer på isen. Vacklade i min tro. Ena gången tyckte jag han var berömvärd, då han smällde på och skapade kaos för motståndarbackar, andra gånger tyckte jag inte att han räckte till rent spelmässigt. Men så, den förra säsongen, blev jag allt mer klar över hur viktig en spelare av Viktors kaliber är för lagbygget. Det räcker inte att ha en trupp full av vattenkammad talang. Det måste finnas en liten del "galenskap" också. Nu menar jag inte att Viktor är galen, naturligtvis inte, men det måste finnas en eller annan spelare som vågar tänja på gränserna. Någon som bryter mönstret. Någon som kan skapa, håll i er nu, momentum! Det är där Viktor visat att han är den perfekta pusselbiten för laget. 

Omvändelsen
I fler än en match den gångna säsongen kom Viktor in och visade vägen genom extremt hårt, och vägvinnande, arbete. Dessutom överraskade han mig, och många andra, genom uppvisandet av en mycket god spelförståelse. Det markerade att det finns betydligt mer hockey i honom än att bara åka runt och "smälla på". Det var då jag blev omvänd, kan man säga. För mig är numera Viktor en lika viktig byggsten i lagbygget som vilken import som helst! 

- Under Joakim Fagervalls ledning tycker jag dessutom Viktor blivit matchad på ett väldigt klokt sätt. 

Nåväl, här kommer frågor och svar:

--------------------------------

1. VIK har nu kört sitt första officiella ispass inför hyggligt stor publik några säsonger. Vad tycker du om detta evenemang?
- Jag tycker det är jättekul, visst man är lite vinglig på grillorna och så men det är ju alla medvetna om att det är första passet. Men det är bara kul om man kan få någon att skratta :)

2. Har du personligen ändrat på något i ditt sätt att träna inför denna säsong?
- Ja jag har kört mer löpning och snabbhet än förut så det är väl den stora skillnaden. Sen har jag dribblat en hel del, varje dag med en klubba* och träkula!

3. Känner du dig riktigt fräsch nu eller är man lite "sliten" efter en tung försäsongsträning?
- Just nu känner jag mig pigg som en lärka, klart man är lite sliten efter träningarna, men jag har varit noga med kosten så återhämtningen har varit bra!

4. Har du någon speciell målsättning inför denna säsong? 
- Jag vill spela mer offensivt, jag har ju aldrig gjort så mycket poäng men känner att jag vill få mer uträttat där. Sen vill jag dela ut mycket tacklingar, hårt och ofta.

5. Vad tycker du själv är din främsta styrka som spelare?
- Min främsta styrka som spelare är väl just styrkan.

6. Om du ska välja en spelare i truppen som kommer bli extra betydelsefull, förutom dig själv förstås, vem väljer du då?
- Björka* kommer vara en viktig pusselbit, sen har jag ju inte sett dom nya killarna på is förutom en gång när vi skulle prova så skridskorna inte var för små, men Tony Romano, jag tror han kommer vara vass!

7. Kommer du tipsa Kenndal McArdel om vilka spelare han ska läxa upp i motståndarlagen:)
- Jag och BigMac sitter ju bredvid varandra i omklädningsrummet, så vi kommer nog prata om allt :)

8. Hur många mål kommer du göra denna säsong?
- Jag vill minst dubbla skörden från föregående säsong men jag vill inte lägga så mycket fokus på att göra så mycket poäng jag kan. Klart jag kommer göra allt att trycka dit den när chansen kommer.

9. Vilket är enklast. Skjuta ett vildsvin eller skjuta en straff? 
- Jag har skjutit tre skott mot vildsvin i mitt liv och jag har fällt tre vildsvin så där är jag 100%. Men en straff har jag inte fått lägga i en match än så det vet jag inte. Men på en straffturnering på en träning ifjol så var det jag och Bulan* som kom till finalen och vi fick inte köra färdigt för att det tog för lång  tid, så fort han satt den så satt jag den och vise versa. Så jag ligger väl ungefär på samma nivå som han skulle jag tro ;)

10. Vilket lag, förutom VIK, kommer gå till kvalserien!
- Leksand ;)

Bloggen tackar Viktor för att han tog sig tid att svara på frågorna och kommer givetvis följa hans framfart på isen denna säsong med stor spänning.

- Och, ja, jag är numera en av hans största supportrar.....

Edit: Några förklaringar(!) till Mårtenssons svar:
*Björka =  #26 Christoffer Björklund (D)
*Bulan = Patrik Berglund - Legend
*Dribblat med klubba och träkula = Se länk!


6 kommentarer:

  1. Härligt inlägg, mera sånt!

    SvaraRadera
  2. Oroväckande att kenndal enligt thalberg verkar vara en felvärvning, samt att "g" inte heller verkar göra något väsen av sig.. Verkar bara vara romano som är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra transatlanter har varit här endast några dagar. De har knappt kört på is. Alldeles för tidigt att såga....

      Radera
  3. Jag har inte läst någonstans att G och Kenndal skulle vara felvärvningar.... Sen att han plockar fram romano som en flipp säger väl bara att Han tror att Romano e vass....

    Gör om gör rätt!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får nog alla invänta lite matcher innan vi sågar eller hyllar. Själv är jag övertygad om att alla nyförvärv kommer passa in...

      Radera