25 augusti 2013

4 förluster 1 vinst - försäsongen är - Öken



Som många andra har jag stora förväntningar på årets trupp. Nu ska vi ta ännu ett steg mot de åtråvärda höjder som vi strävat mot de senaste säsongerna. Vi ska äntligen bli ett stabilt topplag i allsvenskan. Ett lag som levererar från match till match och därmed infriar våra förväntningar. Äntligen ska vi slippa, som supportrar, ängslas och oroas. För en gångs skull ska vi kunna gå till vår arena med den trygga förvissningen om att slippa svettas, hyperventilera, och drabbas av stroke innan matchen är vunnen. 

Låter det bra? Både och, vill jag nog påstå. En del av charmen med att vara supporter är trots allt ovissheten. Att aldrig riktigt veta vad man får. Motsatsen vore nästan förödande. Om matchutgången ständigt vore given, vad hade vi då att se fram emot? 

Men vad är det då man vill ha, egentligen, som supporter till ett lag? Det optimala kanske ändå är ett lag som vinner, hela tiden, men gör det på ett övertygande, underhållande, och varierande sätt. Eller är det så? Kan man inte segra ihjäl sig, istället? Tappar inte publiken intresset om ett lag vinner, hela tiden? Tja, inte vet jag då jag aldrig själv fått uppleva det. Eller, jo, en gång faktiskt. Var det säsongen 92/93 vi vann grundserien i Elitserien? Då var vi, under en period, äckligt stabila och kunde inte förlora, helt enkelt. Kan iofs dra mig till minnes säsonger i gamla division ett då vi vann en massa matcher i rad. Men då talar vi 70-tal. 

Vad jag egentligen vill komma fram till, tror jag, är att vi just nu befinner oss mitt i försäsongen. Laget spelar allt annat än övertygande. I alla fall inte hela tiden och i alla matcher. Spelet kommer och går, kan man säga. Lite som det vill dessutom. Precis som det brukar vara under försäsongen. Vissa spelare uppträder med pondus och auktoritet medan andra synes ha problem att hålla ordning på tandskyddet. 

I takt med förluster på försäsongen, då laget ska hitta sin karaktär, så börjar vi supportrar misströsta en aning. Vi tycker det liknar "skit" helt enkelt; 
-Vafan, här har det värvats och snackats men det liknar mest - öken!
Ungefär så, kan man uttrycka det. "Öken", som Robban Broberg skulle ha sagt. 

Med anledning av våra egna skrala resultat vill jag bara peka på detta exempel: - Oskarshamn torskade mot Visby. Hahaha! Visby. Ja, just ja. Det är ju bara en försäsongsmatch. Betyder inget. Inget alls.

Nu ska jag försöka få ihop min argumentation på ett elegant och tänkvärt sätt. Inte det enklaste;

- Jag tror på laget.
- Jag tror på Jocke Fagervall.
- Jag tror denna säsong blir riktigt rolig.
- Jag tror att inget lag kommer vinna alla matcher.

-----

Nästa vettiga inlägg kommer handla om: Örebro! En insatt supporter ger sin syn på laget....

Edit: Inlägget om Örebro kommer till kvällen, nu ska det fixas med lite annat...




3 kommentarer:

  1. I början på 80-talet hade vi några GWS (vunna-matcher-i-rad) bl a 13 raka segrar ungefär i säsongsinledningen. Kan ha varit div 1 västra och tabellen blev så vacker, typ så här:

    VIK Hockey 13 13 0 0 67-19 26

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jo, jag minns, men minns inte när, riktigt. Blir inte förvånad om det var ett lag som Malung som satte stopp på den vinstsviten:)

      Radera
  2. Exakt, nu när du säger det :) Malung hemma och oförklarliga 2-5

    SvaraRadera