4 januari 2013

"Fyra nyanser av brunt"





Malmö - Västerås 3-1
När jag ska försöka summera insatsen borta mot Malmö kommer jag plötsligt att tänka på Killing-gänget. De där galna typerna som gjorde så underbara satirprogram på TV. De gjorde även en del filmer. En hette "Fyra nyanser av brunt". Just den filmtiteln dyker upp då jag ska summera hur vi genomförde matchen.

"Fyra nyanser av brunt är vackert, tragiskt, skojigt och starkt. Men det är framförallt väldigt, väldigt bra. Det finns många karaktärer att skratta åt och lida med. Men skrattet fastnar i halsen ju mer vi får reda på om dessa tragiska figurer och ser hur berättelsen utvecklas till något mörkare, kallare och tommare"

Tycker den texten väldigt väl beskriver vårt lag just nu. Först vackert, skojig och starkt och väldigt bra för att sedan utvecklas till något mörkare och tommare med några tragiska figurer(spelare). 

Det svänger fort i idrottens värld men i vårt fall handlar det inte om en plötsligt förvandling. Det handlar mer om en tendens som fått fotfäste och blivit till grå vardag och den stavas - måltorka! De senaste fem matcherna har gett oss fem(5) poäng i utdelning. Inte riktigt vad jag förväntade mig. Med all respekt för de lag vi mött så är utfallet alldeles för dåligt. Åtminstone för ett lag med ambitionen att behålla en plats i toppen av tabellen.

Nu är jag inte den som är den och tar fram spaden i första taget. Alla lag, nåja, får sina dippar. Nu har vi vår. Det gäller nu att ta sig ur denna frustrerande måltorka på något sätt. Så länge vi fortsätter att skapa chanser finns visst hopp men i dagens match mot Malmö skapade vi tyvärr väldigt få chanser - och det är oroande. Fagervall har nu ett skönt uppehåll på sig att gjuta nytt mod i våra iskrigare.

Att gå in på spelarkritik efter denna match känns inte speciellt angeläget. Alla spelare i laget vet väldigt väl att det behövs mer, mycket mer, från var och en för att laget ska ta sig ur sin formsvacka. Alla får bita ihop, knyta nävarna, och komma tillbaka till nästa match och visa vad de egentligen kan.

Vi har nu ett märkligt långt uppehåll till nästa tuffa uppgift då vi åker till Tegera Arena för att ta oss an Leksand.

- För övrigt inser jag att min förmåga att tippa är ytterst begränsad!

- För den som vill kan man översätta "Fyra nyanser av brunt" till "Fyra nyanser av skit" :)



Senaste nytt NHL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar