10 september 2012

Sämre än Väsby!



När AIK begick sin första säsong i Elitserien gjorde en känd skribent på en dagstidning ett uttalande. Han påstod att AIK skulle prestera sämre än vad Väsby gjorde under sin enda säsong i ES. Vi vet alla hur det slutade. AIK krånglade sig till slutspel och slog där ut HV 71 i fyra raka matcher! Sedan var dock krutet blött och de fick sträcka vapen mot Färjestad. Efter det har uttrycket "sämre än Väsby" blivit signifikativt för experters avsaknad av insikt när det tippar lags prestationer inför en seriestart.

Av den anledningen basunerar även jag ut att vi är "sämre än Väsby". Det är nämligen så det känns även om det inte är med sanningen överensstämmande. Men vad mer kan man gå efter i tider som dessa än just magkänslan. Och magkänslan säger mig att vi kommer få uppleva ett nytt 2009/2010. Säsongen då vi aldrig hittade rätt. Säsongen där allt som kunde gå emot, gick emot. Säsongen där vi inte hade någon riktig tränare, en bärande spelidé eller fungerande formationer. En säsong som bar stämpeln av prestationsångest och mentala låsningar i kollosalformat. En säsong som innebar ett ständigt lidande för oss supportrar som var på plats i ABB Arena. Den ena plattmatchen följdes av den andra, ja ni kommer säker ihåg...

Just så känner jag i denna skrivande stund. Just nu är vi "sämre än Väsby". Nu kanske någon undrar vad jag grundar mina åsikter på? Vad har jag för relevanta fakta att anföra för att klä min argumentation i något som kan liknas vid objektivitet? I ärlighetens namn - inte mycket. Det är bara den där läskiga känslan av att det inte kommer att fungera. Att laget kommer famla efter form och struktur utan att någonsin hitta fram. Att laget  genom några tidiga förluster hamnar i en ond spiral. Att de tvingas börja spela varje match, från omgång fem, med den berömda kniven mot strupen. Att de i varje moment av en match tvingas spela med hög anspänning och en  ständig rädsla för att förlora. Den onda spiralen...

Ja, jag är just nu en riktig dysterkvist. En introvert gammal gnällig supporter som borde veta bättre. En riktig jävla gnällspik, helt enkelt! Men det kan jag ta. Det står jag för. Men det behövs så lite för att jag ska ändra uppfattning, vända på kappan, se ljuset. Det räcker så bra med att laget går ut och vinner tre raka matcher i årets serie. Då, men först då, kanske jag tar av mig gnällkepsen och börjar tro att vi faktiskt är "bättre än Väsby"!



4 kommentarer:

  1. Ryck upp dig gurkan, man skulle ju kunna tro att du va från Örebro:0)

    SvaraRadera
  2. Faktum är, min vän, att jag under min ljusa barndom bodde några år just i Örebro. Tydligen har detta satt djupa spår på min mentala hälsa! Finns det månne bot mot detta? Det finns ju numera tabletter mot det mesta...

    SvaraRadera
  3. Vad konkret förutom dåligt spel i vissa matcher på försäsongen är orsaker till din pessimism? Låt oss anta att de spelare som var med förra säsongen inte har blivit mycket sämre, kanske tom bättre och att de nya spelarna tillför vissa spetskompetenser så ska väl VIK tillhöra de ledande lagen? Jag tror VIKs intensiva checkspel och skridskoåkning kommer att skapa chanser och mala ned motståndarna i längden. Vissa plattmatcher är väl oundvikliga på försäsongen pga experimenterande men varför dra långtgående slutsatser på detta begränsade underlag? Å andra sidan föredrar jag en försiktig realistisk pessimism framför naiv "fools paradise" optimism.

    SvaraRadera
  4. Mpathi: Som jag skriver i mitt inlägg handlar det hela om en "känsla". Har man, som undertecknad, varit med och sett ett antal försäsonger så har man att jämföra. Har man sett sitt lag spela sex(6) perioder på hemmaplan där inte mycket fungerat - då blir man fundersam. Visserligen vann man mot Mora med uddamålet men - spelet! Dessutom var Mora långa stunder ännu mer vilsna på isen än vad vi själva var....

    Mot Almtuna trodde jag det skulle bli en skärpning. Att alla skulle vara mer på tå. Att grunderna till ett spel skulle presenteras. Men icke! Lika ostrukturerat och slarvigt, hafsigt, som tidigare. Inte en enda spelare klev fram och visade - något! Överlag väldigt blekt! Kanske det var ett sätt att maskera formen...

    Tidigare säsonger har, för det mesta, en handfull spelare visat gryende form, någon formation hittat fram till något som kan liknas vid samspel. Nu uppträdde alla formationer ungefär lika förvirrat och uddlöst..

    Men, det är historia. Nu lämnar vi det bakom oss. Vi kan bara bli bättre...


    SvaraRadera