9 augusti 2011

Prognosen

Prognos betecknar ett förutspått framtida händelseförlopp.
Ordet härleds från grekiskans pro = förut och gnosis = kunskap.




Mr Madhawks blogg kunde man nyligen ta del av en lista över hur många poäng Malmö bör ta kommande säsong för att säkra en plats i Kvalserien. Den idén tycker jag var tillräckligt bra för att stjäla rakt av och överföra på mitt eget Gulsvart.


Här kommer därför min egen lista över poängskörden mot våra motståndare denna säsong i allsvenskan:

Almtuna: 9-3
Nu är det banne mig vår tur att ta tillbaka initiativet mot Uppsalalaget. De två senaste säsongerna har vi haft oerhört svårt att bärga poäng mot AIS. Speciellt på bortaplan där det varit näst intill omöjligt. Men denna säsong vänder det.


Bofors: 9-3
Årets upplaga av Bofors ser onekligen inte starkt ut. Vi borde kunna upprepa förra årets triumfer. Minst. Vi vinner två hemma och en borta. De känns bara så självklart!


Borås: 8-4
Ja vad ska man säga. Svårt brukar vi ha det. Speciellt på bortaplan. Överhuvudtaget tycks Borås passa oss ganska illa. Men. Jag tror vi tar tre segrar. Minst. Två vid full tid och en i overtime!


Leksand: 6-6
Förra säsongen var ett stort fall framåt i våra möten mot LIF. På pappret ser de starkare ut till denna säsong men nog ska vi orka med att betvinga dem på hemmaplan!


Malmö: 3-9
Tror dessvärre att vi tappar lite av det övertag vi haft mot rödhökarna de senaste säsongerna. Vi har tämligen enkelt vunnit mot dem i ABB Arena och även snott en del poäng mot dem borta. Nu tror jag det är deras tur denna säsong. Seriens, på pappret, starkaste lag.


Mora: 6-6
Uj, uj! Inte lätt detta. Mora är, eller har blivit, lite av en mardrömsmotståndare  för oss. Och inte ser de ut att bli lättare att tas med denna säsong. Fixar vi två segrar på hemmaplan blir i alla fall jag nöjd!


Oskarshamn: 6-6 
Inte heller Oskarshamn brukar vi kunna avfärda på något enkelt sätt. Av tradition ett lag som vi har svårt för. Men två segrar av fyra får anses rimligt att kräva.


Rögle: 3-9
Usch och fy! Tvi och vale. Rögle är inte vår melodi. Här blir det tungt. Förra säsongen var bara en läskig upprepning av tidigare möten med Bollklubben. Varför har vi så svårt mot just dem? Här blir det inte många poäng.

Sundsvall: 9-3
Nu är det banne mig dags att vi slutar tappa poäng till "bottenlagen". Sundsvall räknas dit. Alltid. Denna säsong kommer vi köra över Sundsvall i tre av fyra matcher. Med snudd på en fjärde. Bra som den..


Södertälje: 6-6
Varför inte tre segrar? Nja. Det känns som om vi får vara rätt nöjda med två hemmavinster mot SSK. Jag är i alla fall nöjd med det.


Tingsryd: 9-3
Förra säsongen var Tingsryd en plågsam upplevelse för oss Gurkor. Vi tappade många poäng mot detta smålandsgäng. Onödigt, kan man få tycka. Men i år blir det ändring. Nu tar vi tre klara segrar..


Troja-Ljungby: 9-3
Ok! Det blir inte lätt, men, vi ska vinna mer än vi förlorar mot Troja. Så är det bara. 


Örebro: 9- 3
Kan vi verkligen få samma fina utdelning mot Örebro som förra säsongen? Jag tvivlar, men hoppas. Därför drar jag till med samma poängfördelning som förra säsongen - typ. Det som talar till vår fördel är att Örebro är favoriter. De "ska" vinna mot oss med det lag de har :)




Summa i poäng: 92
Om jag inte minns alldeles fel slutade vi på 89 poäng förra säsongen. För att nå en direktplats till kvalserien måste man nog upp mot 100 poäng(Örebro tog plats tre via 97 poäng).  Enligt min prognos kommer vi klara playoff med god marginal men missa en direktplats med 5 - 10 poäng. Verkar prognosen rimlig? Kan vi tappa eller plocka mer poäng mot något lag? Vad tror du:)




2 kommentarer:

  1. VIKare sedan 19869 augusti 2011 kl. 21:24

    Tror tyvärr att iår är Örebro så mkt bättre än oss att poängfördelningen kommer vara 1-11 vi tar 1 öt poäng :/ jag skulle vilja se att vi krossar kexen men tror desvärre att de kommer rent sagt köra över oss! De har rejäl revanch från förra sesången!

    SvaraRadera
  2. Du kan mycket väl få rätt. Å andra sidan kanske vi sprattlar till och vinner två eller tre matcher mot "omöjliga" Rögle. Och vips har vi tagit tillbaka "förlorade" poäng mot Örebro.

    "Det enda vi det - är att vi inte vet!

    SvaraRadera