27 december 2013

Mot Asplöven



Det återstår en match under innevarande år 2013. Gulsvart reser norrut. Laget att möta och besegra är Asplöven. Ett lag som i sin senaste hemmamatch betvingade Karlskrona. Med andra ord ingen självklart enkel uppgift trots att Asplöven ligger i de nedre regionerna av tabellen.

Till denna match återkommer Matt Fornataro i laget. Om nu alla papper blir klara i tid, vill säja. Enligt förhandssnacket ska han få lira center mellan Luca Caputi och Jeremy Williams. En mycket intressant konstellation. Tänker tillbaka till förra säsongen då den gode Matt var flankerad av andra spelare som var av en annan dignitet. Ni minns säkert själva vilka det var. Om inte kommer en liten repetition. Till en början spelade han mycket, och med viss framgång, tillsammans med Mikael Zettergren och Brady Leisenring. Under senare delen av säsongen ersattes Mikael Zettergren av David Lundbohm och Leisenring av Kenneth "Bacon" Bergkvist

Utan att förringa de spelare som Matt spelade med tidigare så är både Caputi och Williams betydligt roligare lekkamrater. Båda besitter just de skills som saknades i de tidigare kedjeformationerna. Om, skriver om, Matt når upp till den kapacitet han visade förra säsongen i Gulsvart då blir det helt enkelt bra, väldigt bra!

När det gäller Asplöven så är backen Marcus Fagerudd den som gjort överlägset flest mål i laget. Han har lyckats kruta in 14 mål. Anmärkningsvärt bra. Många av dessa har varit direktskott från blå i powerplay. En spelare att se upp med, med andra ord. Med den noteringen ligger han på en delad sjätteplats i målligan.

Ser man till målvaktsspelet så har Joel Lassinantti anständiga 90,54 i räddningsprocent. Under den första delen av höstsäsongen var han strålande bra och bidrog starkt till Asplövens fina start. Nu  är han mer "normal" i sitt målvaktsspel vilket kan gynna oss. Vi behöver inte möta en målvakt som är i zonen, typ. Det är tillräckligt marigt att vinna mot detta gäng utan det..

En glad nyhet, anser jag, är att Viktor Mårtensson är redo för spel igen efter en ganska lång tids bortovaro på grund av skada. 


Senaste fem spelade matcher
Asplöven 2 vunna 3 förlorade
Västerås 3 vunna 2 förlorade


Själv vill jag helst förtränga insatsen senast mot Djurgården hemma i ABB Arena. Visserligen fick vi en förklaring till lagets oerhört loja insats då tydligen flera av spelarna var, eller var på väg, att bli sjuka. Träningen dagen efter fick ställas in då allt för många spelare drabbats av sjukdom.

Asplöven kommer därmed till spel fyllda av självförtroende efter segern mot KHK. Gulsvart, däremot, tar med sig debaclet mot DIF. Förhoppningsvis är våra Gulsvarta krigare inställda på att ge oss supportrar ett tydligt kvitto på vad laget egentligen kan. 

Till saken hör att vi, jämte BIK Karlskoga, är det bästa bortalaget i serien!


Nu kör vi, mot tre friska poäng.....

------------------------------

Från tidigare inlägg: Länk
Haparanda, högst upp i landet, där finns Asplöven. Ett lag som på något sätt motsvarar Almtuna i söder. Ett lag med ytterst små omständigheter som trots detta lyckas förvånansvärt väl med sitt uppdrag. Till denna säsong fick de även möjlighet att formera sin trupp under mer ordnade former. Asplöven har, tycker jag, blivit lite av en uppsamlingsplats för spelare som inte lyckats i andra lag. Här, i Asplöven, får de en ny chans. Under Per Kenttäs unika ledarskap stormade laget fram under inledningen av serien och belade en plats högt upp i tabellen. De hotade rent av lagen i topp tre. Men så kom verkligheten ifatt och laget började sakta dala i tabellen, omgång efter omgång, för att slutligen placera sig som tia lagom till juluppehållet.

Asplöven har ett samarbetsavtal med Luleå Hockey i SHL som är lyckosamt för bägge parter. Det tar sig bland annat uttryck i att spelare går mellan klubbarna samt att Asplöven får spela några av sina hemmamatcher i Luleås ishall. En ordning som inte minst gynnar Luleå som kan hålla igång spelare som inte får speltid i egna laget. Joel Lassinantti, Marcus Fagerudd, Lars Bryggman och Peter Cehlarik är exempel på Luleåspelare som förstärker Asplöven...

Asplöven är ett lurigt lag att möta då de spelar en frejdig offensiv ishockey. När de har medgång är de minst lika svårslagna som vilket annat lag i denna serie. Men nu känns det som om de ligger "rätt" i tabellen. Ingen risk att de hamnar i negativt kval, enligt mig..
Mitt tips inför säsongen: Placering 8-10


3 kommentarer:

  1. Måste rätta dig, Markus Fagerudd är under kontrakt med Asplöven hela säsongen och är inget lån från LHF. Dock har Luleå lånat honom när HA har haft speluppehåll.
    Att han spelar i en högre liga nästa år är nog alla överens om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Lite rörigt ibland med dessa spelare som vandrar mellan ligor och klubbar..

      Radera
  2. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn......
    Mellannamn.....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera