17 mars 2009

Kalabaliken i Ängelholm!



Så har man försökt analysera och förstå det som hände i Ängelholm. Ett frustande och pustande Rögle kämpade ned ett sargat och sönderkört Leksand. Ishockey på hög nivå? Tja, jag vet inte! Visst skall ishockey spelas med kroppskontakt och självklart skall det rymmas mycket känslor mellan lag och supportrar. Det finns dock några saker som gör mig lite beklämd som ishockeysupporter. Och det är enligt följande:


1. Det var en svårbedömd situation när Anti Jussi-Niemi blev tacklad. Dock anser jag att tacklingen kommer bakifrån. Däremot ser man inte att Tjärnkvist förstärker tacklingen med armar, klubba utan använder enbart mycket fart.


Utifrån detta drar jag slutsatsen att tacklingen borde renderat två minuter på botbänken. Sedan finns det, som många skrivit på andra forum, omständigheter som erbjuder domaren att lägga till straff på förseelsen om det uppkommer allvarlig skada!


2. Supportrars reaktion på det inträffade.

Jag blir minst sagt illa berörd av den likgiltighet och brist på empati som väldigt många av Rögles supportrar uppvisar efter denna händelse! Istället för att erkänna att tacklingen låg på gränsen till det tillåtna pekar man finger mot offret och menar att "han får skylla sig själv"! Man hittar ursäkter som att "han såg inte upp", "han vände sig om", "han hade inte knäppt hjälmen" eller andra bisarra påståenden.

I sak kan jag hålla med om att det inträffade var "slumpartat" och väldigt "olyckligt" men det tar inte bort den vämjeliga smaken av olust över skadans omfattning eller supportrars agerande. Att dessutom Rögles krönikör skriver en matchrapport med rubriken " Rögle krossade Leksand fysiskt!" understryker bara min tes.


– Även om man är en hängiven, och enögd, supporter/krönikör måste man avhålla sig från att formulera sig på ett sådant smaklöst sätt! Det är aldrig, aldrig, ok att spelare skall behöva skada sig allvarligt för att vi supportrar skall få vårt morbida lystmäte stillat!





[Edit: 10:23]
- Tyvärr, och dessvärre, var det inte bara Röglefans som visade samma dåliga omdöme efter denna händelse.

1 kommentar:

  1. Bra uttrykt som vanligt, kanske det är just dåligt samvete som styr Rögleiterna just nu.
    För vi får väl hoppas att det inte är dåligt omdömme.
    Inge Bärs

    SvaraRadera