12 augusti 2014

Västerås - BIK Karlskoga


Grishockey?
Illustration: GurkOlle

Första träningsmatchen i ABB Arena denna säsong. Känns väldigt inspirerande. Då jag som bekant haft möjlighet att följa laget rätt närgånget sedan ispremiären ska det bli spännande att se om den positiva trenden fortsätter. Jag tänker då på sambandet mellan de moment man tränar och sedan ska omsättas till matchsituation. Mot Leksand lyckades laget över förväntan med just detta. Något som säkerligen gladde tränartrojkan. 

BIK Karlskoga kommer till spel med att lag som kanske är ett av de bästa de ställt på is under senare år. Åtminstone om jag ska tolka de signaler jag fått när jag tagit del av vad många tycker. Inte bara supportrar till BIK Karlskoga hävdar detta utan även en hel del annat löst folk som emellanåt kallas för experter:)

Då jag själv inte är man att avgöra vilken slagkraft BIK Karlskoga egentligen har tog jag ett initiativ och rådfrågade två personer med god insikt i lagbygget. Två personer som utifrån lite olika perspektiv följer laget. En journalist på Expressen och en hängiven supporter och bloggare. Kan det bli bättre?

Här kommer mina frågor och deras svar. Först ut blir @LarsaGWahlen 


Hur vill du sammanfatta BIK:s fjolårssäsong?
-Totalt sätt är det förstås godkänt att ett lågbudgetlag som BIK kan ligga med i toppen. Dock lite loser-mentalitet att tappa på slutet för tredje säsongen i rad. Ledarskapsfråga?

Hur är dina intryck av den trupp som BIK har just nu?
-Den starkaste BIK-trupp jag sett (på pappret). Sedan ska man få ihop det också förstås.

Någon lagdel som ser starkare/svagare ut jämfört med fjolåret?
-Det finns ju en risk att målvaktssidan är sämre i år. Värvningen av Mattias Modig är en riktig chansvärvning i min värld.

Nämn tre spelare i truppen som du tror kommer spela extra viktiga roller?
-Mattias Modig kommer vara helt avgörande för om BIK:s säsong slutar i moll eller i dur. Christian Berglund kommer att få dra ett rejält lass med tanke på de meriter han sitter. Marcus "Lilliz" Nilssons bör också göra en hel del poäng.

 Hur långt kommer årets BIK-trupp nå, tror du?
-Topp 5 borde de mäkta med. Det tycker jag. Vore ett misslyckande annars.

Vilket lag, i dagsläget, tycker du ser starkast ut?
-Malmö och Västerås känns, på pappret, som de klart starkaste lagen.

Vilket/vilka lag från SHL tror du kommer få spela kvalspel till våren?
-Djurgården känns som ett skapligt allsvenskt lag och borde vara gjutna. I övrigt känns det ovisst. Färjestad?



Bloggen tackar för svaren och lämnar därefter över till @lisaclasson_ att ge sin bild av BIK Karlskogas trupp och dess möjligheter:



Vad kan du berätta om dig själv, ditt engagemang för BIK Karlskoga?
- Jag är en 24-årig tjej som för tillfället bor och pluggar Sportmanagement  i Örebro. Jag startade min blogg om BIK för nästan precis ett år sedan, och det gjorde jag enbart för att jag ville ha någonstans att dela med mig av min passion för klubben. Sen dess har det hänt mycket, och om mitt engagemang var stort förra säsongen kommer det att bli ännu mer den kommande!

Hur upplevde du förra säsongen?
- Förra säsongen var helt fantastisk på flera sätt och vis. Vi inledde väldigt starkt och höll det fram till jul, som vi firade som serieledare. Tyvärr sprang det ikapp oss efter nyår och det gick som det gick, men överlag så tycker jag att förra säsongen innehöll mycket av det man vill se. Dock med ett frustrerande och snöpligt slut, men det är ju lite charmen med sporten.

Vad är din spontana känsla av truppen just nu. Bättre eller sämre?
- Truppen känns både betydligt starkare och bredare i år. Vi har fått in mer rutin, men framför allt mycket känsla. Vi har värvat spelare som verkligen vill representera klubben, både nya och hemvändare, och jag tror att framförallt det är något som kommer att synas. Både på och utanför isen.

Kan du ge exempel på något som du upplever är bättre denna säsong?
- Det känns som att klubben satsar på rätt saker i år. Man har värvat (på pappret i alla fall) ett starkt och slagkraftigt lag, man renoverar i hallen och man ska få upp en mediakub. Det känns som att man verkligen visar vad man vill i år, och det känns väldigt bra!

Man pratar ofta om lagdelar. Ser du någon lagdel som känns svagare än annan?
- Jag ogillar att prata i termer om starkare och svagare, och jag vet att vissa hävdar att vi är försvagade på både backsidan och målvaktssidan men jag håller inte med. Jag tror att alla tre lagdelar kommer att vara minst lika starka som i fjol. 

Ni har, i vanligt ordning, snabbt fått ihop en ny trupp. Några spelare som du tror kommer utmärka sig?
- Ja, det har blivit lite av BIKs melodi att knyta ihop säcken tidigt. Vilket jag tror är otroligt positivt med tanke på att sammanhållning och lagkänsla inte kommer över en natt.
Jag har en positiv känsla gentemot alla spelare, och jag hoppas att vi kommer att få se många som kliver fram. Förutom de man förväntar sig ska utmärka sig så tror jag att Jesper Olofsson (närmast från Almtuna) kommer att göra en kanonsäsong. 

De senaste två åren har ni haft en förmåga att krokna på slutet av serien. Ser du någon förklaring till detta?
- Bortsett från de skador och dylikt som drabbade oss mot slutet av båda säsongerna (mestadels förrförra säsongen) tror jag att det handlade mycket om att man hade ett ganska ungt och orutinerat lag. Och att luften gick ur oss lite efter jul. Vi hade helt enkelt varken fysik eller psyke att hålla samma nivå när de andra lagen började tuffa på. 

Har Nobelhallen rustas upp än mer till denna säsong?
- Ja, men det är dessvärre inte mycket som syns i själva hallen då den största förändringen hittills skett under läktaren. Man har byggt ett nytt kansli med nya kontor, samt byggt ett nytt omklädningsrum till A-laget under sittplatsläktaren. Och det såg jättebra ut!

Målvakterna.  De tre föregående säsongerna har ni lyckats otroligt bra med värvningar av en riktigt bra förstemålvakt. Hur ser det ut på den fronten nu. Vem tar spaden?
- Ja det stämmer. Jag tror att Mattias Modig kommer att göra en grym säsong, och vara den som till största delen har hand om förstaspaden. Men samtidigt hoppas jag självklart att även Kruse får förtroende, dels för sin egen personliga utvecklings skull, men också för att det ska bli lite kamp om spaden.

Hur trött är du på att höra att BIK Karlskoga spelar fult, grisigt och har många spelare som filmar?
- Ska jag vara helt ärlig är det inget jag bryr mig om längre. Jag tror inte att det spelar någon roll vilket lag vi skulle ställa på isen, den stämpeln sitter så djupt rotad ändå. Men personligen gillar jag det lite grisiga, och jag tycker att det är rätt roligt att höra folk beklaga sig över oss. 

Vad innebär "Boforsandan" för dig?
- Den innebär att gå in på isen varje match och ge sitt absolut yttersta, tillsammans som ett lag. Att man kämpar för märket alla har på bröstet. Den innebär också hårt jobb och mycket fysiskt spel. Det ska vara lite hårt och jävligt, speciellt när vi spelar hemma. Man ska som motståndare tycka att det är jobbigt att komma till Nobelhallen. Det ska kännas. 

Hur slutar träningsmatchen mot oss den 12/8?
- Jag tror att vi vinner med 4-2, Björka sätter första. 

Hur långt räcker er trupp denna säsong?
- Den räcker så långt som det går. 

Bloggen tror självklart på en klar hemmavinst men artig som man är skriver jag inte detta!


Under morgondagen kommer jag ge min egen syn på förväntningar och förhoppningar. En annan fråga är ännu obesvarad för mig: - Kommer Linnarud och Bromé få chansen?

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar