7 augusti 2014

Leksandsmatchen..


Dalarnas stolthet - LIF


Ja, för så är det. Om något dygn ska laget för första gången denna säsong spela en tävlingsmatch. Som flera tidigare säsonger får vi möta anrika Leksand på bortaplan. Inte i Hedemora som de senaste åren utan match har istället förlagts i Tegera Arena. 

Bloggen håller just nu på att samla in lite material, från olika håll, och kommer bjuda på ett läsvärt 'inför' på samma sätt som under förra årets försäsong. Då gjorde jag mig besväret att bjuda in olika motståndarsupportrar som fick tycka till. Så kommer det bli även denna gång.

Så det är bara att ge sig till tåls så kommer texten publiceras på denna sida...

-----------

På twitter idag försökte jag få igång en diskussion om vad begreppet läktarkultur innebär. Många intressanta reflektioner fick jag mig till livs. Läktarkultur kan även beskrivas som 'supporterkultur'. Ett hålla på sitt lag. En följare gav denna definition av begreppet:

"Läktarkultur är när en supporterskara reser land och rike runt, med någon slags lagfärg på sig,  skriker och sjunger sig hesa för att hjälpa sitt lag till seger"

En förklaring så god som någon.


Här ett annat exempel:)



Kommer fördjupa mig i detta tema om en stund och försöka bena ut det hela!

- Noterar för övrigt att det finns fans i Västerås som tycker så illa om Leksand  att de ständigt måste påminna oss andra om detta faktum på olika sociala medier! (En annan typ av supporterkultur)



Ha det gott så länge!

4 kommentarer:

  1. Apropå din följare, det låter som mig;o) Trevligt att få träffa dig igen:o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! Alltid kul att träffa Kungen..

      Radera
  2. Tittade in i masugnen för första gången på några månader. Där stod det att Vikarna fortsätter att baktala LIF. Jag gick sedan in på Vikarnas forum där slog det mig att man får hålla på med en hatkultur som ingen redigerar vilket är obegripligt. Det var som du skrev någon som envist håller sig fast vid propaganda/hat mot LIF. Jag känner ca 100 leksingar och jag har ALDRIG hört ett ord från dessa angående VIK. Och ingen tycker att det är intressanta matcher mot VIK historiskt sett. Matcher med derbykaraktär och historia är matcher mot BIF, MIK, DIF, AIK och FBK. Sedan så undrar jag om Gurk Lasse kan vara pappa till Speed, Yellow Back och Gurkass dvs de skriver på samma sätt. Kanske är speed och Yellow Black samma person under olika alias. Din blogg är fö bättre än många forum på tex svenskafans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har missat din kommentar. Ber om ursäkt för detta. Tack för dina intressanta tankar och reflektioner. Det är alltid välkommet..

      Radera