22 augusti 2014

Den stora kalabaliken i Karlskoga

Träningsmatch!


Ja jösses Amalia vad det kan braka loss, i en träningsmatch! Hade nöjet att följa matchen via en stream under kvällen. Visserligen missade jag första perioden men fick se rätt mycket ändå, till slut. Bland annat repriserades Mathias "Humlan" Bromés mål fram till 1-0. Ett i mina ögon oerhört viktigt mål för den unge herrn. Lite kvitto på att han kan. Lite extra sporre till att kämpa än hårdare för att knipa en ordinarie plats i laget. På tal om det så fick en annan spelare äntligen lite medflyt och medstuds. Oscar "OP" Petterson kom fri, fick iväg ett avslut som kom i retur, hamnade vid bortre stolpen, fick tillbaka pucken av Davidsson(!), och kunde raka in trissan till 2-0. Lite ryskt klapp-klapp över den sekvensen.

Matchen var märkligt lik den förra vi spelade mot BIK Karlskoga. Stort puckinnehav av BIK och omställningspel av oss. Skotten haglade stundtals mot Jonatan Bjurö i kassen men genom starkt arbete av vår defensiv var avsluten sällan riktigt farliga. Väldigt få avslut kom i den farliga zonen, slottet. 

Vill gärna lyfta fram Johan Jonsson - igen. Lugn och stabil. Få misstag. Nu var han inte ensam om att göra ett bra arbete i defensiven men det är just hans fokus som känns särskilt bra. Kan bli den försvarsgeneral vi så väl behöver. 

Passar även på att lyfta fram Per Helmersson. Visst har han det, som vanligt, lite svårt med puckhanteringen den gode Helmer, men, idag stod han upp på bästa sätt när det bjöds på dans. Visade att det finns en hel del pondus och glöd. Kommer bli nyttigt när det hettar till runt vår kasse i seriespelet. 

Om jag inte såg alldeles galet så fick Mathias Linnarud istid i denna match. Skrinnade runt med nummer #16 på ryggen. Någon som noterade, i sista perioden, att han var först in i anfallszon? Från sin backplats? Det är Linnarud det - mina damer och herrar! Härligt:) 

Och när BIK Karlskoga trycker på som värst för en reducering kliver givetvis Fredrik Johansson fram han pillar in 3-0! Logiskt? Nej, inte alls. Men idrott är sällan logiskt. Fredrik som jag tycker ser väldigt pigg och rask ut. Lovande.

En annan spelare som fortsätter göra bra insatser är Broc Montpetit. Bra tekare, fart på rören, och skicklig avslutare. Fick hänga 4-1 i boxplay på fint pass från Jonas Emmerdahl. En härligt spelvändning i spel 3 mot 5! Det målet sved nog extra i skinnet på BIK Karlskogas spelare.

Men vad ska man egentligen säga som spelet. SPELET. Det där med puck och klubba. Just nu är det väldigt mycket av "Fagervalls ande" över spelet. Detta behöver inte vara negativt, å nej, men vad fan, typ! En annan har förväntat sig mer glitter och glamour denna säsong. I truppen dräller det  av spelskickliga lirare. Mer än på mannaminne. Trots detta spelade vi idag lite passivt, avvaktande, lät BIK:arna snurrade runt i vår zon, och stack iväg på de tillfällen som gavs för omställningar. Tillfällig försäsongstaktik, bortamatch-strategi, eller vad?

Givetvis kommer Martin Filander mana sina trupper till en mer kontrollerad offensiv vad det lider. Det är jag övertygad om. Det måste snarare ses som en rejäl styrkedemonstration att vi vinner ganska komfortabelt utan att briljera det minsta! Briljansen och elegansen får gärna infinna sig under seriespelet då poäng utdelas. Under träningsmatcher får det faktiskt se ut lite som det vill, så det så...

- Jag missade helt incidenten där Nick Angell drog på sig ett matchstraff. Inte bra, tycker jag. En sådan skicklig spelare behöver vi på isen, i varje match, när allvaret börjar.

Vad ska man då säga om den stora kalabaliken som utbröt under den tredje perioden? Rörigt var det i alla fall. Själv hängde jag inte riktigt med i alla intermezzon som utspelades. Det bara small, överallt, samtidigt. Det vevades, pustades, flämtades, kramades, pucklades och svettades något alldeles utöver det vanliga. Märkligt nog hetsade jag inte upp mig ett dugg över detta. Det är ju lite så här "frejdigt" som Bofors tenderar till att uppträda på hemmais. Jag vill inte på något sätt undanhålla egna spelare från ansvar i detta tumult. "Lika goda kålsupare" är ett epitet som kan passa ganska bra denna kväll. Finns säker de som vill påstå att det ena laget var värre än det andra och så kan det mycket väl varit. Själv kunde jag inte avgöra vilket lag som "grisade mest" denna gång.
- Så länge det stångas och stökas på isen tycker jag det är ganska ok. Däremot gillar jag fortfarande inte att det gnälls på domare, stup i ett

Tänk så olika det kan vara. Förra årets försäsongsmatcher var inte mycket att yvas över. Det mesta liknade bokstavligen skit, om man får uttrycka sig så. Sedan gick det rätt skapligt när serien startade. Frågan är hur man ska hantera det som nu sker? Vi förlorar inte, men det ser inte så där väldigt övertygande ut rent spelmässigt. Analysera och dra slutsatser av detta, den som kan. Jag kan inte. Jag noterar dock, med glädje, att vi gör fler mål än på mycket länge. Dessutom väldigt många olika målskyttar. Det är något att ta fasta på och binda upp förhoppningar kring. Att inte behöva förlita sig på några få poänggörare kan bli den faktor som till sist avgör till vår fördel i det långa loppet. Sanna mina ord...

BIK Karlskoga då? Vidhåller att de kommer vara med i toppen av tabellen. Så bra spelarmaterial har de. Dock måste de bli betydligt effektivare i anfallszonen. Väldigt mycket passande för att hitta lägen. Både en och två pass för mycket ibland upplever jag. Sedan nyckelfrågan: - Kommer målvakterna att räcka till?


- Till sist beklagar bloggen verkligen att BIK Karlskoga fick Fredrik Eriksson så illa skadad han nu är borta från spel i flera veckor. 


Ha det gott alla, så hörs vi igen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar