8 augusti 2014

Leksand - Västerås


Kommer OP lira mot Leksand?


"Nu står försäsongens häftigaste drabbning för dörren. Leksand borta i Hedemora. En fin liten tradition. Vill minnas att vi vann senast det begav sig. Tror matchen slutade med 3 mål mot 1 i vår favör. De senaste säsongerna vill jag påstå att Gulsvart varit närmast jämnstarka med Dalarnas stolthet Leksand. Utan att kolla på någon statistik tror jag dock Leksand tagit flest poäng i våra inbördes möten. Men allt detta är nu historia. Allt gammalt kan vi gräva ned i komposten, typ. Nu ska det tas nya segrar. Helst av Gulsvart, givetvis!"
[Hela inlägget här]

Så började jag mitt inlägg, förra året! Nu är vi där igen. Vi ska möta jobbiga, dryga, fuskiga, Leksand igen. En tradition på försäsongen. Men denna gång är spelplatsen Tegera Arena i själva huvudmetropolen Leksand. 

Till det inlägget bjöd jag in en supporter som fick lägga ut orden inför matchen, nämligen en dam som kallar sig för @Lifskatten på #Twitter

Lite om din bakgrund som supporter
 - Min pappa är född o uppvuxen i Leksand så jag fick aldrig någon chans att heja på något annat lag. När jag var liten skickade min farmor urklipp från Falukuriren varje vecka som vi ivrigt läste. Sen ungefär 5 år tillbaka skriver jag en del artiklar åt Leksands hemsida och medlemstidning. Först var det mest damhockey, nu är det juniorhockey och en del A-lagsintervjuer.

Är det bara ishockey som gäller eller följer du lag i någon annan sport?
- Tittar mycket på sport men har inget annat favoritlag



Och självklart tog Bloggen kontakt med @Lifskatten även denna gång för att ta del av hennes tankar om sitt lag inför kvällens drabbning:

Hur var din känsla av att få se ditt Leksand i SHL?
-Det tog ett tag att verkligen förstå att det var sant. Men när det sen gick rätt bra var det mycket glädje. Häftigast var kanske första bortamatchen mot FBK. Och att vinna på deras hemmaplan.....

Fanns det spelare i truppen som inte klarade av att spela på denna nivå?
-Jag tycker att sportchef o tränare gjorde ett fantastiskt jobb med truppen.

Var publiktillströmningen i Tegera Arena som förväntad?
-Snittet blev mkt högre än budgeterat. Tack vare bra resultat o många helgmatcher. 

Hur nöjd är du med den placering ni nådde tabellen?
-Kanonnöjd! Över förväntan

Vad var det i spelet som gjorde att ni undvek de sista två placeringarna i tabellen som nykomling?
-Att så många täckte skott, fantastiskt målvaktsspel och bra laganda. Och att flera spelare växte kapacitetsmässigt. 

Inför denna säsong. Hur är känslan?
-Bra men lite nervöst. Vill INTE kvala.

Känner du fortsatt förtroende för Salo som lagbyggare?
-Absolut. Flera av de nya ser jättebra ut. 

Dina tankar om att Viktor Mårtensson nu spelar för er?
 -Kul! Tror att  Appelgren kan få Viktor att blomma ut till en habil SHL-spelare. Och så har han redan fått mycket positiv media och det är aldrig fel.

Törs du tippa ett resultat till matchen på fredag?
-Leksand vinner med 4-1 och Bergenström gör vinnande målet.

Vad blir Leksands placering i årets SHL?
-Är nöjd med allt utom kval, men en topp sex-placering vore inte så dumt.



Men tro nu inte att Bloggen nöjer sig med detta. Icke! Såsom de stora drakarna i medievärlden måste det ges plats för fler röster. Så här kommer ännu en person med sina tankar om sitt lag och kvällens match. Denna gång har jag tillfrågat Emil Nilsén som kanske är mer bekant under sitt artistnamn(!) Dalastark

Finns det något om dig själv som du vill berätta. Din anknytning till Leksand som förening tex. 
- Mamma träffade pappa i en bil på väg mot Gavlerinken på sjuttiotalet. Sen har det bara blivit mer. Just nu ser kanalerna ut som så att jag bloggar om LIF åt Dalarnas tidningar, sitter i Superstars läktargrupp och sköter tifo med LTC.

Hur upplever du den trupp som Leksand förfogar över i dagsläget?
- Väldigt spännande. Jag blev mycket imponerad av Sallinens spel mot FBK. Han kommer bli nyttig. Annars är det lite ovant med så många nya namn, men det får vi helt enkelt leva med. 

Vad är dina tankar, och förhoppningar, inför er andra säsong i SHL?
- Jag hoppas, precis som förra året, att vi slipper uppleva en säsong som blir en lång kvalserie. Alltså att vi inte behöver kriga runt strecken hela säsongen. Det är sorgligt att det inte är någon kvalserie den här säsongen men det är något man får acceptera och läggs upp förväntningarna efter. Det medför att det kommer bli betydligt svårare att ta sig upp och åka ur framöver. Alltså är det av yttersta vikt för LIF att hålla sig kvar i vinter.
Personligen hade jag hellre sett att man gjort steget mellan HA och SHL mindre än att öka på klyftorna. 

Hur ställer du dig till snacket om att SHL kommer vara "sämre än någonsin" som framförts på visst håll från media? Detta med tanke på att så många poängstarka spelare lämnat för andra ligor.
- Ställer mig till det som till allt Wennerholm hittar på - Helt ovidkommande. Någon kommer alltid bli poängkung, någon tar Arlbrandts plats. Någon gör en Hersleysäsong och någon okänd kille från division ett eller J20 blir en överraskning. Kvalitetsminskningen är försumbar. Folk vill se hellre se jämna matcher med många mål där alla kämpar och en kille från de egna leden blir matchhjälte. 

Har du någon vettig förklaring till varför ett så populärt lag som Leksand, med stort publikstöd både borta och hemma, med stor medial bevakning, inte  lyckas bättre när det gäller att dra in pengar till föreningen?
- För liten säljorganisation. 

Ser du i dagsläget något lag i SHL som favorit till SM-guld?
Jag tror Skellefteå tar det igen. Trots spelarflykt. 

Finns det något lag i SHL som du tror kommer få finna sig i att hamna i det beryktade bottenträsket?
- Djurgården ser inte särskilt starka ut och Örebro får gärna ramla ur. 

Vad förväntar du dig av träningsmatchen mot oss på fredag?
- Inte särskilt mycket. Att Sallinen fortsätter spela bra och så hoppas jag vi får se Himelfarb på blå i PP. 

Dina tankar och intryck av Viktor Mårtensson?
- Jag har gillat Mårten sedan hans korta tid på hockeygym här. En karaktär och hårding. Vi saknade någon som markerade, mot till exempel Jämtin, förra säsongen. 

Ditt tips om utgången i matchen!
- Vi borde vinna med ett par tre mål. 

Bloggen tackar för svaren och ser an mot matchen med både fasa och viss tillförsikt. Som den genuint ansvarstagande Bloggare jag är kommer undertecknad infinna sig till Tegera Arena för att där, på plats, insupa atmosfären, och ogenerat skrika ut min glädje vid seger. 

Mina förhoppningar är som alltid goda. Det är bara för grabbarna att gå ut och köra. Inga poäng står på spel. Här gäller det helt enkelt att försöka hitta in i den tänkta spelmodellen. Hitta sina positioner. Komma in i matchtempo. Få en go känsla i både kropp och  knopp. Känna att säsongen börjat. Få kvitto på att försäsongsträningen varit tillräcklig. Så är det.

Återkommer självklart med en fullödig rapport.

PS. Finns viss risk att jag kommer #twittra direkt från arenan under kvällen!


Här kan du läsa mer inför matchen:
"Det är dags för Leksands IF att spela den första utav fem hemmamatcher på försäsongen och denna gång står Västerås IK för motståndet. Ett Västerås som inför denna säsong tappade sin kanske färgstarkaste spelare till just Leksand. Vem det är? Vi kan väl säga " Nya Wild Thing"." [Till artikeln]

"Inför Leksand-Västerås: Åtta centrala frågor..." [Till artikel]

"VIK Hockey hade ispremiär i söndags inför cirka 2500 personer. Det är en riktigt bra siffra mitt under sommaren. Nu är det dags för match..."  [Till artikel]

"Jagar en plats i VIK Hockey..." [Till artikel]

"Andreas Appelgren och Jonas Frögren inför kvällens träningsmatch mot allsvenska Västerås.." [Till artikel]

Ha det gott alla så hörs vi....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar