16 november 2013

Helvetet - nu måste vi börja vinna!


1 BIK Karlskoga
21
13
4
8
64
43
21
41
2
18
14
2
4
68
30
38
40
3 IF Malmö Redhawks
19
11
3
8
57
42
15
34
4
19
11
11
8
52
43
9
34
5 VIK Västerås HK
20
12
5
8
39
35
4
33
6
19
10
5
9
59
51
8
29
7 Asplöven HC
19
11
4
8
53
59
-6
29
8
22
10
3
12
48
56
-8
29


Helvetet! Nu måste vi börja plocka trepoängare oftare. Om inte kommer vi åka kana, baklänges, i tabellen!

Se bara hur Rögle BK kommit så nära. De som var avhängda för åtta omgångar sedan. Nu hänger de oss i hasorna. Vi får vara oerhört tacksamma att Almtuna lyckades vinna över Rögle i kvällens omgång. Själv tycker jag det börjar osa katt för oss. Eller unken ullstrumpa. Vad har vi för lag, egentligen? Ännu har inte truppen, laget, visat upp sitt rätta ansikte. Vi kan ana att det finns en hel del kompetens bland armar och ben i årets trupp men än så länge har inte laget lyckats få ut sitt kunnande under en hel match.

Det börjar bli hög tid nu. Hög tid att göra en riktigt bra insats, och gärna på hemmaplan. Helst redan i morgon mot Karlskrona. Vi vann senast hemma mot Asplöven med rätt betryggande siffror men alla vi som såg matchen vet att det var jämt spel och chansmässigt både länge och väl. Det var inte direkt så att vi krossade Asplöven. Det var mer att vi stundtals kunde lyfta spelet. Det räckte den gången.

Mot Karlskrona tror jag dock att Gulsvart måste spela på gränsen av sitt kunnande, i tre hela perioder, för att ha chans på poäng. KHK har visat att de kan hantera de flesta scenarier på isen. Att ta ledningen mot KHK, få ett eller två mål upp, är inte ens det en garanti för seger. KHK har sådant självförtroende i truppen just nu att inget tycks vara omöjligt för laget. De bara kör. Och gör det ruskigt bra.

Till morgondagens match får vi med ett nytillskott i laget. Filip Sandberg ansluter som lån från HV71. En ung lovande spelare, med meriter från spel i juniorlandslaget, som ska tillföra mer fart och fläkt i vårt offensiva spel. 

"Den här säsongen var planen att 19-åringen även skulle få ett genombrott i SHL. Men i takt med att HV71 radade upp förluster i inledningen av säsongen och började värva nya spelare fick Sandberg allt mindre förtroende. Den sista tiden har han uteslutande spelat J20-hockey och totalt har det bara blivit 13 SHL-matcher med begränsad speltid för Stockholmskillen"
Källa: Hockeysverige.se

Jag räknar inte med att Filip Sandberg kommer göra något större intryck under sin första match med oss. Det är nog för mycket begärt. Som vanligt kommer han, som andra spelartillskott, behöva att antal träningar och matcher innan han hittar sin roll och sitt spel i helt ny omgivning. Jag är därför beredd att ge honom några matcher innan sågen plockas fram:)

Att låna in Filip känns både bra och mindre bra. Det är bra ur det perspektivet att vi just nu är i behov av fler spelare som gör avtryck på isen. Det är dåligt ur det perspektivet att vår sportchef inte tidigare lyckats knyta till sig den center vi så väl behöver. Tänker då framför allt på avsaknaden av en förstecenter. Filip Sandberg får därmed ses som en nödlösning. Sedan är det alltid lite lurigt med dessa lån från andra klubbar. Om Filip börjar spela bra, ja då blir han med säkerhet återkallad till sin moderklubb och vi blir då stående på ruta ett - igen!

Men, men,  vi får se oss lite som den fattige kusinen från landet och tacksamt ta emot de allmosor som råkar hamna i vår trupp...

I morgondagens match finns det några spelare som jag vill ska ta ett, två och gärna tre kliv upp i form och agerande:

- Kenneth "Bacon" Bergkvist
- Marcus Kinisjärvi
- Mikael Frycklund 

Edit (13-11-13 13:21)
- Varken Marcus Kinisjärvi eller Mikael Frycklund spelar i dagens match!

Tre spelare som var för sig besitter olika kompetenser som laget så väl behöver. Tre spelare som under en längre period fått ut väldigt lite av sitt spel. En "gammal" man och två raska ynglingar med ett gemensamt problem. Om spelare som ovan nämnda kan höja sitt spel betyder det oerhört mycket för lagets, kollektivets, totala insats. Det räcker inte att våra spetsspelare levererar varje kväll, varje match. Ett riktigt framgångsrikt lag har en bredd av spelare som kan producera poäng i en någorlunda jämn takt. Det är just våra "breddspelare" som måste börja hitta målet. Så tycker i alla fall jag..

Vad kan man mer säga om Karlskrona? I ärlighetens namn vet jag inte. Truppen består av en drös spelare som är rätt anonyma. Ett gäng "dussinlirare" utan större meriter som plötsligt funnit en kemi som kan försätta berg. Spelare som i tidigare klubbar fört en relativt anonym närvaro har hittat hem och spelar just nu sin bästa ishockey någonsin, typ! Truppen är i stort sett helt ny till denna säsong. Från målvakter till forwards och sportchef. Ett magiskt hopplock av sekunda varor som visat sig hålla prima kvalitet.

Ta som exempel Nick Angell, deras duktige back. Han lirade inte ens ishockey förra säsongen. Hade i princip lagt skridskorna på hyllan. En chansvärvning, en gris i säcken, som självklart blev en succé.  På femton matcher har han skramlat ihop sjutton(17) poäng! Jämför gärna med vår Thomas Mitell som fått ihop sex(6) poäng under samma tid!

I det stora hela känns det lite orättvist. Det är ju vi som gjort de spektakulära värvningarna. Det är ju vi som borde leda serien...




3 kommentarer:

  1. När jag läser "Inför VIK-KHK" så verkar det som om både Kinisjärvi och Frycklund nu är utanför laget.
    VIK lånar alltså in en juniorspelare från ett SHL-lag som inte visat någonting på seniornivå och bänkar två av "våra egna" lojala talanger.
    Hur ska man kunna bygga ett lag med en sådan sportchef??

    Vad tycker du om lånen Gurkolle?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska man säga! Bevisligen underpresterar våra "unga" spelare just nu. De unga spelare som är utlånade till division ett gör inga större avtryck. Ett stort problem att vi inte får någon "utväxling" på de unga lovande spelarna. Undantaget då Hampus Larsson som gör det riktigt bra.

      Vi får se om unge Mattias Brommé kan blomma ut lite till eller om även han "slocknar" efter några lovande insatser.

      För sportchefen är det lite av ett mardrömsscenario att de spelare som är tänkta att växa in i A-laget och bli mer tongivande misslyckas. Hela strategin med hans lagbygge risker då att kantra.

      Kort sagt kan man säga att varken unga lovande spelare eller gamla mer etablerade har lyckats prestera på tillräckligt hög nivå för att ge våra importer rätt understöd.

      Radera
  2. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn......
    Mellannamn.....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera