14 februari 2010

Grindslanten och AIK

AIK, S24 och Sponsring...



Ibland åt förvanskas dikten till en sanning - typ! Nu är AIK åter på tapeten. Ständigt detta AIK. Jag skall utan förbehåll säga att AIK som förening har många goda förtjänster, men, i ärlighetens namn känner jag inte större sympati för deras problem än - Arbogas! Jag tycker med andra ord det är lika sorgligt varje gång en förening, som drivs av passion och stora frivilliga insatser, hamnar på fallrepet. För mig är det lika tragiskt om en klassisk förening som Surahammar dukar under som att AIK hamnar i KHL eller division 4:a.

Det märkliga är dock att många AIK:are tycks tro att så fort man skriver, pratar, omnämner eller på annat sätt vidrör deras anrika förening med den minsta antydan, så är det en bekräftelse på vår stora avundsamhet. De tror, fullt och fast, att alla andra, vi bönder, ständigt går omkring och har någon form av lillebrorskomplex till denna storstadsklubb! Detta finner Bloggen mycket märkligt!

Personligen ställer jag mig villigt upp och saluterar alla föreningar som gör ett gediget arbete vilket bidrar till att utveckla en verksamhet så att den även kommer andra utövare i samma idrott till nytta. Det är bra, storstilat, berömvärt och utvecklande för oss alla!

När man däremot tar del av många AIK:ares självgodhet och brist på empati för allt som händer "ute i landet" samtidigt som man själva sätter sig själva i centrum av hela Universum, ja då tar det hela sig parodiska proportioner!

Trots att man representerar en ishockeyförening som fortfarande lever i skuggan av sin egen storhet, som inte presterat några sportsliga framgångar de senaste decennierna, som de senaste tio åren haft svårt att samla de egna fansen, tror man lika fullt att man är ishockeys epicentrum i detta land!

Vem vet! Kanske AIK och Bajen fans inom en snar framtid kommer att mötas på en rink nära Flemingsberg?

1 kommentar:

  1. Intressant förhållningssätt! Själv ser jag det lite annorlunda, visst är det tråkigt när föreningar faller men ur en synvinkel blir det extra tråkigt om en förening som ger vår serie lite rubriker och "skjuts" försvinner.

    Utan de stora namnen i HA skulle intresset kanske svalna en aning och med svalnat intresse - mindre pengar. Och pengar är som vi vet absolut nödvändigt för professionell hockey.

    T.ex. så skulle jag tycka lite synd om Sundsvall om de åkte ur men för seriens skull tror jag vi alla skulle vinna på att byta ut dem mot t.ex. Tingsryd. Att byta AIK mot Tingsryd skulle nog dock bli ett litet nedköp då de försvinner från ligasystemet och inte ersätts av ett annat lite större lag. Skulle Aik gå upp men inte Leksand skulle jag gärna se att de tog Rögles plats. HA skulle få ett till "hatderby" och jag som boendes i Skåne skulle få se två Leksandsmatcher till utan att behöva resa långt ;-)

    SvaraRadera