19 december 2015

Det lackar mot Karlskoga...en liten krönika..

Omröstning 15/12


Christopher Fish avstängd i matchen borta mot Karlskoga. Det suger. Den pojken hade varit bra att ha då jag misstänker vi kommer få spela en himla massa boxplay i Nobelhallen. Bäst i klassen som han är på att dunka in trissan i numerärt underläge. Att vi kommer drabbas av en himla massa utvisningar är skrivet i sten ty så spelar vi denna säsong. Vi är fenomenala på just detta. Kanske bäst i klassen där också. Det kan förklara varför vi är så bra i boxplay då vi tvingas träna på denna spelform mer än alla andra lag. Sedan vet man, av tradition, så kommer domaren vika ned sig i Nobelhallen. Att vara domare när BIK Karlskoga är på isen kräver sin man. Framför allt kräver den att domaren har öron i god form. Finns det något annat lag vars spelare så ofta pratar med domaren som BIK Karlskogas spelare? Kan inte tänka mig det. Det är bäst i klassen i den kategorin. Överlägset. De vill ha kvartssamtal med domaren efter varje avblåsning. Påminner lite om elever i de lägre åldrarna som jag då och då undervisar i idrott. Vid varje spelavbrott ska de genast påtala vem som varit dum mot vem och kräver högljutt upprättelse. Otroligt jobbigt, ska ni veta. Brukar då peka med hela handen och vråla "Håll käften!". Fungerar förträffligt. Något som dagens domare borde ta efter. 

Som den samvetsgranne supporter jag är med ambition att alltid ligga steget före i strävandet att skapa en så trevlig atmosfär som möjligt vid lagets hemmamatcher genomförde jag en enkät. Resultatet ser ni ovan. Man ska inte negligera de enkla lösningarna. Puckkastning har sin tjusning. I övrigt får var och en tolka utfallet av omröstningen på sitt eget vis.

Sedan förlustmatchen mot hemska Sundsvall hemma har det klagats en hel del. Klagats på det mesta. Allt är nästan fel. Allt utom isen som tydligen håller bra kvalitet denna säsong i ABB Arena. Om pöbeln fått bestämma skulle allt bytas bort och ut. Så har inte blivit fallet, självfallet. Det enda dramatiska som hänt, trots en rätt omfattande storm, är att Robert Lantosi fått lämna. Jag kan tycka att det är lite tråkigt att just han fick bära hundhuvudet. Så tolkar jag det hela. Det var Lantosis fel. Allting. Nu jävlars...

Själv förordar jag en annan lösning för att reda ordning på laget. Klona! Just det. Klona Stefan Gråhns. Det är min enkla och geniala lösning. Tänk er tre Stefan Gråhns i samma kedja! Vilken fasa för våra motståndare. Då, men först då, skulle vi nå upp till samma språkliga höjder som BIK Karlskoga på isen. 

Det finns favoriter överallt. En av mina(jag har många) är Jonte Berg. Är det inte märkligt att Jonte är så överjordisk bra som just i spelformen boxplay? Varför får han inte ut lika mycket ur sitt spel fem mot fem? Se där en julnöt att knäcka för gemene man. Själv tror jag mig sitta på svaret. Jag tror helt enkelt att Jonte hålls i för strama tyglar, på något sätt. I boxplay får han agera intuitivt. Gå på känsla. Då gör han allt rätt. I spelet fem mot fem måste Jonte anpassa sig till någon jädrans spelmodell och då blir han hämmad. I Jonte ser jag den optimala forecheckaren som kan köra livet ur motståndares backar. Så, släpp Jonte lös! Då jävlars. 

- Vill se Fish, Gråhns, och Berg bara flyga fram över isen och dra ned brallorna på motståndarnas backar i kommande matcher...

Det har även klagats en del på våra målvakter. Med viss rätt. Varken Dahlbom eller Fransson har gjort avgörande räddningar allt för  ofta denna säsong. Vågar man hoppas på att de sparat på krutet? Att de nu har för avsikt att spela upp sig till den nivå som behövs? Jag tror det. Jag bestämmer mig för att det är så. 

Nu får det räcka för denna gång. Nu ska det åkas till Erikslunds Shopping-center.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar