1 december 2015

Vilket skit! (Ett onyanserat inlägg)



Västerås - Vita Hästen 2-3 (straffar)
I de allra flesta fall brukar jag kunna lägga band på mina uppblossande känslor och förhålla mig rätt balanserad oavsett vinst eller förlust. Denna gång funkar det inte alls. Jag är helt enkelt oerhört frustrerad efter dagens match. Detta av tre orsaker, till att börja med:

1. Vi låter oss besegras av ett lag som inte ens är intresserade av att spela anfallshockey!
2. Vi väljer att sidsteppa en målvakt i kassen som bevisligen är inne i riktigt bra form!
3. Vi fortsätter lalla runt och inbillar oss att vi inte behöver förstärka laget när tre centrar står på skadelistan!

- När det gäller punkt ett faller det hela på att vi inte har förmågan att sätta puckjäveln i mål om så hela buren är tom!

- Punkt två ser jag som en ren coachmiss!

- Angående punkt tre handlar det om en handlingsförlamad(!) sportchef!



Det fanns fortfarande ett litet hopp om att coacherna skulle vakna till inför straffläggningen och ta in Marcus Dahlbom på isen. Alla, jag lovar, alla  i ABB Arena såg att Jonas Fransson var riktigt kall denna kväll. 

Kan man hylla Johan Fransson för hans storspel ska man banne mig kunna såga när det går sämre. Som idag. Han är bara en spelare i laget precis som alla andra och har man inte form ska man inte spela. 

Nu säger säkert någon att "om man hade bytt ut honom kanske han blivit knäckt, fått taskigt självförtroende". Skitsnack säger jag. Fransson har varit med och vet vad det handlar om på denna nivå. Det gäller att prestera på topp, då kommer folk med rosor. Om inte, då blir man jagad med riset. Inte alls märkvärdigt!

Johan Thalberg skyndade naturligtvis till försvar och hävdade att det var "ruskigt bra avslut" som avgjorde när målen trillade in. Trams, säger jag. I båda fallen var det handledsskott som avlossades från distans och utan skymning. En het målvakt på alerten plockar dessa skott som om de vore lönekuvert inför julafton. 

--------------

Christopher Fish stod för en liknande prestation när han smällde in 1-0 bakom en felplacerad Axel Brage i Hästenmålet. Att bjuda den luckan ovanför sin axel, ur den vinkeln, var fenomenalt uselt även om skottet var välriktat. Som lök på laxen bjöd samme Fish tyvärr tillbaka genom att servera Hästen fram till 1-1. Skandalöst dåligt! Man får hoppas den i övrigt utmärkt kämpande Fish får sova på en riktigt knölig madrass tre nätter i rad som straff, minst!

Men så har vi punkt tre. Vår sportchef. För i helvetet! Vakna, agera, gör något. Finns det plötsligt inte en spelare att låna in i vårt avlånga land? Ser han inte att laget saknar ork att pumpa på som det är tänkt med tre ordinarie kedjor? Det måste finnas någon slovak, tjeck, sloven, ungrare, bulgar, som kan komma för billig peng när nöden nu är som störst! Eller är tanken att vi ska avvakta till efter jul och nyår? Jag blir inte klok på detta. Men som vanligt är det säkert oss det är fel på. Vi supportrar. Vi skänker alldeles för lite pengar...

- Ja, men vi har ju våra juniorer, kanske någon säger! Vi må ha några duktiga juniorer men tyvärr räcker de inte till för att bidra på den nivå som vi behöver.

--------------

Gästande Vita Hästen var lika underhållande att titta på som en svart katt i en kolkällare, en traumatiserad grävling, en stekpanna täckt med förra veckans flott, en förtappad vandringssägen, en höftledsoperation i ultrarapid. Hästens fans sitter nu sannolikt och jublar i sina små skrymslen och fnittrar tårögt. Hänförda av sitt lags heroiska insats. Jublar åt den taktiska triumfen, det solida defensiva spelet, och ser sig säkert som rättmätiga segrare. "Det är målen som räknas", mumlar de i korus och skelar med blicken allt medan natten lägrar sig och slutligen omsluter dem alla i den egna förljugenheten.

--------------

Någon som lade märke till vårt fullständigt lobotomerade spel i fem mot tre? Kan någon vänlig människa förklara för mig varför i helvetet man drar ned på pucktempot varje gång man spelar just fem mot tre? Är det någon hemlig regel som gäller?  Det händer ta mig fan ständigt! 

- Oj, titta vad mycket plats vi har att spela på, nu kan vi ta det jättelugnt

Ja, jag fick närmast en infarkt när detta utspelades på isen. Som tur var hade jag med mig en nystulen inhalator som kom väl till pass. Utan detta extra syretillskott hade jag troligen legat kvar på Södra stå i skrivande stund. Det är så man får lust att börja tapetsera garaget i rosa....

--------------

Trots min oerhörda frustration är det naturligtvis nödvändigt att lyfta fram det som var bra denna kväll. Trots förlusten. Då måste jag peka på viljan. Jävlars i mitt skal vad spelarna försökte så länge de hade orken. Det kan ingen ta ifrån dem. Tyvärr blev de dränerade på energi när utdelning på alla chanser uteblev mot detta fegspelande lag som kallar sig Vita Hästen. I och för sig ett passande namn då de var otroligt bleka, närmast färglösa, offensivt.

Positivt att drullpellen(!) Christopher Fish fortsätter göra mål och att sege(!) Sorken börjat leverera. Ja, jag skriver "sege" för innan den nuvarande målformen har han mest briljerat med att inte synas. Kan han fortsätta dyka upp och knacka in en och annan puck varje match framöver är mycket vunnet. Vi får dock inte glömma att han faktiskt brände två(!) frilägen i den andra perioden. Inte bra!

--------------

Tips till sportchefen: - Ring Skultuna hockey! Där finns två killar som vet hur man gör mål!

--------------


Nu ska jag ångestäta kalla pannkakor, skölja ned med veckogammal mjölk, och därefter avrunda kvällen med en barfotapromenad i snöslasket iförd endast cykelhjälm, Bermudashorts, och en dillkvist instucken under förhuden...

Go´natt!












7 kommentarer:

  1. Powerplay igår var nog bland det sämsta jag sett från gulsvart. I 5-4 stod man med burskydd och väntade på något. I 5-3 gick det i slowmotion och alldeles för nära hästarna. Sen tror jag att med så kort om folk blir det alldeles för mycket istid för vissa för att de ska orka leverera. Gråhåriga,Urbas och Fish är ju inne både i PP och BP samt mycket i övrigt. Nä gårdagens match är inget att minnas.

    SvaraRadera
  2. Gråhåriga ska givetvis vara Gråhns. Jävla mobil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite av min poäng med inlägget. Är djupt orolig för att vi kör slut på våra forwards om vi inte kan få in något lån. Vi har visserligen fyra kedjor i vår uppställning men under gårdagen var det i princip tre kedjor som gick runt. Detta kommer slita oerhört på forwards med risk för nya skador pga ren utmattning.

      Radera
  3. Mycket underhållande läsning! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, man gör så gott man kan i affekt:)

      Radera
  4. Underbart Olle, du överträffar dig själv nästan =)
    Jag kan bara konstatera att jag håller med om alla dina tankar om matchen..."spot on"!
    Är detta den nya "uppgraderade" Olle? Där de patenterade analyserna blandat med ironi, numera har utökats med en äkta frustration! Som Steger konstaterade, "mycket underhållande läsning"! :)
    //GurkLand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste få tycka till lite utöver gängse normer ibland....

      Radera