26 februari 2013

Tre kvar..



Så är det. Tre matcher kvar av årets seriespel i hockeyallsvenskan. Det har som vanligt gått ruskigt fort. Känns som igår då serien drog igång. Många puckar har studsat runt på isen i ABB Arena. Många skär har tagits. Det har tacklats, ramlats, och stångats. Spelare har svurit, suckat, jublat om vart annat. Allt har med andra ord varit precis som vanligt. Nåja, inte riktigt. Denna säsong är vi på väg att lyckas med något vi inte klarat av tidigare säsonger. Vi är nämligen på väg att avsluta serien på bästa sätt. Äntligen ser det ut som om vi lyckas vara bäst när det gäller som mest. En nog så svår konst.

I dagsläget har vi några poäng upp på lagen bakom oss. Frågan är om vi nu kan förvalta det gyllne läge som laget kämpat sig till. För så är det. Laget har vunnit sju raka segrar och man har gjort det på olika sätt beroende på motståndare. I vissa matcher har den egna offensiven varit vapnet för dagen i andra den starka defensiven. Laget har visat upp en enastående förmåga att anpassa sig till motståndet och utifrån detta hittat en väg fram till segrar. Längst bak har vi hela tiden haft en målvakt som spelat närmast episkt bra. 

Den stora frågan är nu om vi är redo att ta det sista steget för att kröna denna säsong med en sportslig framgång utöver det vanliga? Kvalserien är inom räckhåll. Smaka på den, alla tvivlare! Till och med undertecknad tvingas nu till avbön inför detta faktum. Understundom har jag själv varit ytterst tvivlande till våra möjligheter att nå spel i kvalserien. Inte utan grund, måste jag tillstå. Ser man tillbaka cirka tio omgångar så fanns det inget som tydde på den senaste tidens utveckling. Jag inbillar mig att inte ens den mest obotliga optimist kunde tro på den fantastiska utveckling laget nu haft. Oavsett vilket, om vi sviktade i vår tro eller inte, så är vi nu väldigt nära. Det enda som återstår är tre små hinder:

Västerås - Asplöven
Västerås - Örebro
Karlskrona - Västerås

Tre matcher där vi är i ägo av den så kallade matchbollen. Vi har råd att förlora en match. Frågan är bara vilken vi väljer att förlora? Eller kommer vi överhuvudtaget att förlora? Lika väl som vi kan gå obesegrade så kan vi förlora alla dessa tre matcher. Så är det och det är inget att hymla om. Större under, eller katastrofer,  har skett. 

Västerås - Asplöven
Själv anser jag denna match vara den knepigaste att vinna. Asplöven som vi besegrat, om än med visst besvär, i tre raka matcher kan mycket väl bli en styggelse att möta. De är i princip klara för en ny säsong i HA och kan spela helt utan press. Här finns en utomordentlig risk för underskattning från våra spelare. Ja, jag vet. Ingen kommer vilja erkänna detta före, under, eller efter match, men likt förbaskat finns en risk att spelarna inte tar uppgiften på fullaste allvar. Smyger det sig in bara några procent lättja inför uppgiften så är det fara å färde. Kort sagt vill jag påstå att den farligaste motståndaren i morgondagens match är spelarnas inställning. Med fel inställning kan det gå rakt åt pipsvängen. 
Mitt tips: 4-3


Västerås - Örebro
Här känner jag mig mer trygg. Mot Örebro kommer spelarna vara motiverade och laddade och risken för underskattning är obefintlig. Jag är övertygad om att laget kommer göra en helgjuten insats och bärga alla tre poäng. 
Mitt tips: 4-2


Karlskrona - Västerås
KHK har spelat bra på hemmaplan i slutet av seriespelet och vill säkerligen avsluta på ett bra sätt inför sitt kvalspel. Att komma ned till Karlskrona för att säkra en plats i Kvalserien ska vi undvika till varje pris. Risken är stor att det blir förlust. Därför känns det bra att vi redan säkrat vår direktplats genom vinster mot Asplöven och Örebro.
Mitt tips: 3-1


2 kommentarer:

  1. Du tippar ju som en kratta ;-) ÖHK vinner ju med 4-2 fattaruväl...

    SvaraRadera