7 september 2015

Våra backar...

Det finns uppförsbackar och nedförsbackar. Men vad finns det mest av?


Som bekant är det mycket nytt på backfronten i Gulsvart till denna säsong. In har ramlat backar från både norr och söder samt från andra sidan stora havet. Ut har några etablerade försvunnit. Med andra ord är det kanske dags att sia lita om det blivit bättre, sämre, eller inte alls.


Kvar sedan förra säsongen har vi Johan Jonsson och Hampus Larsson. Den "gamle" och den "unge" kan man säga. En stabil pjäs och en på väg upp. Johan Jonsson har jag sedan tidigare omnämnt som en av lagets grundbultar till kommande säsong. En spelare som gör det mesta rätt i match efter match utan att någonsin få några större rubriker. När det gäller Hampus Larsson är det lite annorlunda. Hampus har av och till fått förtroende att spela och för det mesta visat gott gry. Till denna säsong förväntar sig nog de flesta att han ska gå från ung och lovande till ung och stabil. Än bättre vore naturligtvis om Hampus tar ännu ett steg när han ändå håller på. För min del får han gärna slå igenom ordentligt denna säsong. Potential finns i grabben. 

Alexander Nilsson-Lindelöf har vi ännu en ung lovande back på gång. Alexander var med redan förra säsongen men fick då inte allt för många chanser i A-laget. En forward som omskolats till back. Under försäsongen har han fått spela en hel del och har väl egentligen inte gjort bort sig, om man säger så. Vet inte riktigt hur jag ska bedöma honom. Enklast är att ge honom mer tid och se vart det bär hän.

På tal om unga backar så har Douglas Alenbring dykt upp som en gubbe i lådan under denna försäsong. En back som smäller på "allt som rör sig" men som även visat bra skridskoåkning och fina handleder. Med sina 98 kilo är han en rejäl bit. Samma ska gäller här som för Alexander. Tiden får visa om Douglas får förtroende att spela när serien väl startar. En spännande karaktär att följa denna säsong.

På tal om att smälla på så har vi numera Andreas Borgman i laget. Ännu en ung back! Andreas har under sina framträdanden i Gulsvart hunnit visa en hel del kvalitéer. Precis som Alenbring gillar han att smälla på när chansen dyker upp. Ibland ser det närmast vådligt ut. Oftast går det bra. Det fina med Andreas är att han har tydliga offensiva egenskaper. Skäms inte ett dugg att hänga med i spelvändningar. Är även duktig på att transportera puck när det behövs. Om Andreas lär sig att balansera sitt spel kommer han bli en stor tillgång. Inte bara smälla på, typ!

Och på tal om att vara offensiv! Charlie Cook är en av de offensivaste backar jag sett i Gulsvart på år och dag. Frågan är om han tillåts spela som han vill eller om det går ut stallorder från tränare att han ska låta forwards sköta offensiven. Får Charlie lite tid att komma in i spelet, via seriematcher, är jag övertygad om att han kommer bidra med en hel del poäng. Självklart får vi även räkna med att han någon gång då och då går bort sig i defensiven med den spelstil han har. 

En hemvändare i form av Anton Mylläri är inte så dumt. Jag som såg honom redan som 16-17 åring i A-laget vet vilken enorm potential det finns i den spelaren. Det skulle verkligen smaka fågel om han hittar tillbaka till det spel han visade upp redan då. Efter en något trevande inledning har Anton sakta men säkert hittat rätt i sitt spel. Otroligt härligt att se honom ta lite åkning med puck djupt in i anfallszon. I Anton kan vi få en riktigt bra tvåvägsback och sådana växer som bekant inte i närmaste träd!

Sent omsider anslöt Juha Uotila till truppen. Faktum är att han är en spelare som jag inte haft någon större koll på tidigare. Varför det blivit så vet jag inte men nu är han här. En "fränt" spelande back som även han gillar att "smälla på" men även har förmågan att sätta bra förstapass. Inser plötsligt att det finns ett tema när det gäller våra backar denna säsong. Återkommer till det. Nåja, vad jag hört från olika källor är Juha en spelare som kommer göra sitt jobb varje match. Det räcker långt i min bok.

Jag måste naturligtvis även nämna ännu en ung back, en riktigt ung, i form av Kristians Rubins. Blott sjutton år gammal hade han varit given(!) en plats i laget om inte en olycklig skada satt stopp. Här pratar vi om månader(!) innan han är redo för spel igen. Tråkigt!


Angående detta med tema så känns det som om vi fått in fler offensiva backar (Borgman, Cook, Mylläri, Larsson) samtidigt som det finns fler backar som vill smälla på (Borgman, Alenbring, Uotila). Trots detta har vi försäkrat oss om en defensiv stabilitet(Jonsson, Uotila, Mylläri, Larsson, Borgman) Ja, ungefär så tänkte jag. Jämfört med förra säsongen känns våra backar mycket mer rörliga och med större förmåga att delta offensivt. 

Den stora frågan blir då om vi har det bättre, eller sämre, ställt på backsidan denna säsong? Jag sticker ut hakan och påstår att så är fallet. Vi har banne mig bättre denna säsong. Backkollektivet har helt enkelt en större potential än tidigare säsonger. Fler backar kan göra mer än slå sarg ut, ungefär:)

Johan Jonsson, Hampus Larsson, Juha Uotila, Andreas Borgman, Charlie Cook och Anton Mylläri. Känns banne mig stabilt! Dessa backar är i mina ögon topp sex. Vem som sedan blir sjundeback vete sjuttons.

Det enda som rör till det för mig är om vi, enligt envisa rykten, ska plocka in ett lån från Skellefteå. Ännu en ung back(börjar bli tjatigt med dessa unga backar). Spelarens namn är Jakob Andersson och ska visst vara en riktigt duktig kille. Frågan blir då, naturligtvis, vem i hierarkin som får stå tillbaka? Kan aldrig tänka mig att vi lånar in en kille från Skellefteå och sätter honom som sjundeback. En knepig ekvation att lösa för tränare Filander..

Har vi någonsin tidigare mönstrat så många unga backar under en och samma säsong? 

Nåja, för att summera mina tankar:
- Jag tycker vi står väl rustade på backsidan för att inleda seriespelet. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar