5 september 2015

Seger mot Leksand...





Västerås - Leksand 2-0
Skönt att få avsluta försäsongen med en seger. Inte tu tal om det. Nu får spelarna med tränaren Martin Filander i spetsen lite lugn och ro inför premiären borta mot Björklöven. En seger är en seger oavsett hur den bärgas och segerkänslan bärs med av spelare.

På twitter nu efter matchen är det säkert en del som tycker jag är tarvlig som söker fel och brister i ett vinnande lag. Må så vara. Men även i medgång måste man vara ödmjuk och inse att det finns saker att förbättra. Som exempel hade vi stundtals ovanligt svårt att städa undan pucken ur egen zon idag. Vi tappade puckar och gav därmed Leksand chans att vända spelet i vår egen zon. Lyckligtvis lyckades vi hela tiden reda ut den oreda vi själva bidrog till men emellanåt såg det "virrigt" ut. Något man helst inte vill se i sista träningsmatchen innan allvaret börjar.

- Å andra sidan kan man hylla vår defensiv då vi inte släppte in något mål!


En annan sak som "störde" mig i denna match var vår fortsatta oförmåga att göra mål! Idag var det närmast hårresande vilken lägen vi brände. Med "normal" utdelning hade vi dödat matchen långt tidigare än vad som nu skedde. Som vanligt när vi inte lyckas göra mål så måste vi förlita oss på en välfungerande defensiv och ett lysande målvaktsspel. Lite så blev det i denna match. Vi lyckades stå upp mot Leksands offensiv och bjöd inte på allt för många lägen. Dessutom spelade Jonas Fransson precis så stabilt som man kan önska.

- Å andra sidan kan man givetvis vända på steken och hylla vår offensiv som skapade alla de hårresande missarna!


Som vanligt(!) tycker jag inte det finns någon större anledning att gå in på spelarkritik i en träningsmatch men några spelare skulle jag vilja lyfta fram, ändå:

 Robert Lantosi 
- Jag har tidigare varit aningen kritisk till denne unge man och mest sett honom som en snabb men uddlös spelare. Idag var han riktigt bra! Gick rakare mot mål och visade en härlig vilja att ta sig in i smeten. Dock fortfarande oroväckande att han bränner alla lägen! Kan bli en oerhört nyttig "omställningsspelare" i täta matcher. Tungan på vågen, typ...


Jonas Fransson
- Har tidigare ställt frågan om "Frallan" skulle kunna komma tillbaka till den form han visat när han varit som bäst. Banne mig om det inte ser ut som om han är på väg att göra detta. Han har varit närmast fenomenal under försäsongen. Härligt!



Vad kan man då säga om det Leksand som gästa oss idag. Några få spelare stack ut anser jag. En var bekantingen Broc Montpetit. En annan backen Viktor Amnér. I allt övrigt såg Leksand väldigt blekt ut. Förr om åren har jag alltid fascinerats över Leksands fart och fläkt kombinerat med effektivt passningsspel och vassa avslut. Idag såg jag inte mycket av detta. Idag var det vi som stod för det bästa passningsspelet i offensiv zon. Idag var det vi som hittade passningsvägar fram till giftiga avslut. Kändes, ovant! Framför allt var det vårt förstakedja som lyckades med detta.

Nu kan man naturligtvis inte avfärda Leksand efter denna match. De kommer, precis som vi, växa med uppgiften framöver. Dock tror jag inte Leksand är starka nog för att vara med i den absoluta toppen. Till det känns laget i dagsläget allt för svagt. Som vanligt får jag gardera med 1-X-2 då "allt kan hända" och "pucken är rund". 

--------------------


Nåväl. Försäsongen är till ända och man vet egentligen ingenting. Detta förhindrar inte spekulationer. I alla fall inte från min sida. Jag tror vi kommer överraska många, och även till viss del oss själva, genom att vinna fyra raka segrar när serien väl startar. Anledningen till denna min tes är att alla lag är lika sökande under de första omgångarna av seriespelet och därmed sårbara. Inget lag vet egentligen vad de förmår, hur bra de är, när allvaret väl startar. Jag anser att vi i vårt lag har tillräckligt många spelare med rutin som kan utnyttja detta läge till vår egen fördel.  

Björklöven, som exempel, är topptippade till denna säsong. Bara det lägger last till börda. De begår premiär på hemmaplan inför en skränande och förväntansfull publik som förväntar sig seger. Det öppnar upp för oss. 

I vår egen hemmapremiär ställs vi mot Vita Hästen. Samma lag som vi mötte i första hemmamatchen förra säsongen. Då spelade vi stundtals skjortan av Hästen men förmådde inte göra mål. Det kommer inte upprepas denna gång. Nu är vi förvarnade. Vi vet vad som väntar. Med andra ord kommer andra segern.

I tredje matchen möter vi bottentippade Timrå på bortaplan. Med två segrar i ryggen åker vi upp och gör processen kort med ångermanlänningarna.

I fjärde matchen bär det av till Gränby och möte med ett annat tippat bottenlag - Almtuna. Fjärde segern som i en liten ask.

Hm, det ser inte så dumt ut!

Nu fattas bara att vår sportchef värvar en rejäl center!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar