6 september 2015

Snart dags igen..och jag gör en struts!

- Att göra en struts!



För en kort stund sedan fick jag en fråga på twitter om vad jag egentligen tror om Gulsvart denna säsong. Vilka chanser vi har att nå våra drömmars mål - SHL. Kan villigt erkänna att jag blev skyldig svaret. Vet inte riktigt vilken fot jag ska ställa mig på. 

Ska jag i vanlig ordning ta fram flaggan med texten "allt blir bra" och vifta lika aningslöst naivt som tidigare säsonger, eller, ska jag försöka vara mer tillbakalutad och restriktiv med förväntningar och superlativer? Det är frågan. 

Fågel eller fisk. Sol eller pannkaka.

Oavsett vad som kan hända under våren 2016 med eventuellt kval har jag för avsikt att  njuta av säsongen. Trots allt kommer det spelas femtiotvå(52) omgångar som kommer bjuda på allt från sorg, förtvivlan, psykbryt, kastade yxor till hämningslös glädje. Jag kommer sannolikt, i vanlig ordning, förbanna de klantskallar i laget som missar öppet mål likväl som jag kommer hylla de spelare vilka offrar tänder och knäskålar för att bärga en seger. 

- Jag ser fram mot femtiotvå grundserieomgångar som kommer berika min vardag på ett utomordentligt sätt. Oavsett vinst eller förlust. 

- Jag förväntar mig att bli lika mentalt utpumpad efter varje match som alltid tidigare. Oavsett vinst eller förlust.

- Jag ser fram emot att få bänka mig framför TV:n, eller ställa mig på läktaren, och där genomlida alla möjliga kval tillsammans med likasinnade. Oavsett vinst eller förlust.

Det som skrämmer mig mest är följande faktum:
- Alla dessa matcher är bara förberedelser för avgörandets stund. 

Just nu vill jag inte tänka så långt fram. Vill inte bli påmind om de senaste årens kollapser när det verkligen har gällt. Vill inte låta dessa händelser överskugga glädjen av att följa laget fram till omgång femtiotvå.

Jag gör helt enkelt en "struts". Sticker huvudet i sanden och vägrar höra på belackarna som vill påminna om det som hänt. Först någon gång fram på vårkanten, om vi står inför avgörande kvalmatcher, tänker jag dra upp huvudet och ta del av den stora ångesten. Men först då.

Och som svar på frågan om hur det kommer gå:
- Vi har samma chans som alla andra lag att i slutänden vara med i kampen om en plats till SHL!

Så får det bli...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar