15 maj 2010

Kommande säsong..

Ja, kära bloggbesökare, det är inte lätt att vara tung! När det gäller gulsvarts framtid förbehåller jag mig rätten att vara en aning skeptisk, men hoppfull, i samma andetag. Den trupp som sakta börjar ta form ger inte intryck av att vara "den stora satsningen mot ES" som klubben pratat om i ett antal år. Det känns mer som om det nu gäller att återfå ett förlorat förtroende från publik och sponsorer. Vår nye sportchef har ingen lätt uppgift. Det hedrar honom att han inte redan nu gjort klyschiga och grundlösa uttalanden om målsättningar bara för att stilla vår törst efter framgång.

Det som skulle tilltala mig är en deklaration där klubben ger en objektiv redovisning av sin egen målbild. Är denna säsong tänkt att bli en "mellansäsong" där man lägger en plattform inför nästa säsong? Är det lagbygge som vi ser nu ett första steg i en längre långsiktig process, eller, blir det en "går det så går det" säsong igen?

Personligen skulle jag inte tycka illa vara om klubben satsar på att skapa stabilitet, hitta ett grundspel, få ett fungerande kollektiv denna säsong för att sedan spetsa truppen ordentligt som steg två. Om vi kan genomföra den kommande säsongen på ett sådant sätt att publiken vänder åter och laget är med i kampen om playoff så är mycket vunnet.

Det värsta scenariot som kan hända är att vi även denna säsong hamnar i samma hemska bakvatten som senaste säsongen. Det vore förödande. Det vore som en pungspark mot oss trogna supportrar. Det är något som vi absolut inte vill uppleva igen.

Jag vill nu att sportchefen, klubben, eller styrelsen går ut med en tydlig framtidsdeklaration. Så det så! Fågel eller fisk? Vad vill Vi-k?




4 kommentarer:

  1. Om man ser Västerås förra säsong som ett bevis på att man blev dränerad på spelare så lär fler lag nästa säsong ha det jobbigt i AS. Det som håller på att ske inom svensk hockey är inte bra. Allsvenskan tappar mer och mer mark i kampen om ES. Det är just nerven, om än en vidrig sådan, i kvalserien som gör hockeyn intressant. Även om jag är SSKare så är jag tveksam till upplägget med kvalserie. jag tycker att sista laget skall åka ur, och lag elva få kvala.

    Jag förstår din lilla frustration om VIK. Från kvalserie till en usel säsong och vad framtiden har att visa vet vi först om ett halvår.

    /Kent

    SvaraRadera
  2. På med suspen, in i skiten
    Kämpa Olle - mot eliten!

    SvaraRadera
  3. - Bah! ES känns som en utopi de närmsta åren. Men det behöver inte betyda att allt är elände. Om VIK lyckas bli ett stabilt topplag, likt Leksand eller Växjö, så kommer det räcka långt för att väcka intresset i staden och länet.

    Ärligt talat är inte Västerås förtjänta av ett lag i en högre serie. Inte i dagsläget. Inte sett till den publiktillströmning som varit de senaste 2-3 åren.

    Många "tjatar" om att Västerås är en "ishockeystad" men jag börjar allt mer tvivla på att så är fallet. Det finns mycket annat som lockar i dessa tider...

    SvaraRadera
  4. Jadu, Olle. Vad säger man. 5 div1 lirare, en collegekille och en fransman...det är inte så man skiter i byxorna direkt.../wettere

    SvaraRadera