18 juli 2009

Seriepremiär!


Sitter i värmen och funderar lite över seriestarten kommande säsong. Hur bra är det att få möta "ärkerivalen" Leksand i första matchen - dessutom på hemmaplan? Om det kan man tvista, vrida och vända, och spekulera uti tills tandlossningen tar vid! Är det överhuvudtaget någon mening att spekulera i denna matchs eventuella betydelse? Tja, i brist på annat tänker jag drista mig till en del utsvävande spekulationer som i vanlig ordning bygger på lika delar av insikt, tro, hopp och statistik!

Innan vi går vidare måste vi dra oss till minnes det hemska. Vi har inte vunnit mot detta lag sedan Hedenhös - känns det som! Visst har vi varit nära och visst har vi lyckats avgå med seger någon enstaka gång, men, statistiken är förkrossande till fördel för LIF! Vi kan kort och koncist konstatera att Leksand varit rätt svåra att ha och göra med!

Vad innebär då detta inför framtidens möten lagen emellan? Antagligen inte ett dugg. Det är två nya lag med nya spelare i en ny säsong med nya förutsättningar. Somliga pratar om traditionens makt men det vill jag mest avfärda som trams! Då lagsammansättningarna förändras så mycket från säsong till säsong, ja, till och med under säsong, så är inte det argumentet särskilt bärande! Så därför skippar vi detta med traditioner!

Vi står med andra ord inför nya härliga möjligheter! Vi har chans till nya ärorika segrar! Vi har allt att vinna! Så är det!

Det finns två scenarier som kan inträffa i och med denna seriestart med hemmamatch mot LIF! Vi kan vinna, eller, förlora! (garderar mig lite då jag inte vet om matcher får sluta oavgjort denna säsong) Så långt är allt självklart. Frågeställningen kan då bli följande: - På vad sätt är det bra med en seger eller dåligt med en förlust!

Vid förlust..
- kommer det finnas utrymme för alla olyckskorpar att peka finger och tycka att allt är ett jädra mörker och att laget är sämre än sämst samt att vi saknar "Arla" och Olausson! (vem skall avgå?)

Vid vinst..
- kan vi invaggas i en förhoppning som inte har bärande grund! Vi kan få en boost och en tilltro till laget som inte är riktigt relevant! I ren eufori kan kravbilden, och förväntningarna, skena likt en pandemi för att slutligen krashlanda rakt i ansiktet på alla hoppfulla supportrar!

Personligen försöker jag se på denna match som "en" match av många! Om vi negligerar det faktum att det faktiskt är Leksand som står som motståndare så är en vinst eller en förlust i en enstaka match inte livsavgörande! Däremot kan en vinst, eller åtminstone en mycket god insats, vara en utmärkt plattform som investering för framtiden! Det kan få den mycket kräsna Västeråspubliken att "hänga på" från början denna säsong! I och med att det blir mycket folk i hallen har VIK chansen att exponera hela sitt kunnande och därmed "sälja in sig" till alla besökare!

Och det är där, min kära vänner, jag ser den stora vinsten med att möta Leksand i vår första match! Mycket folk på läktaren, härlig stämning, många nya spelare som vill visa upp sig, och en nyfiken och förväntansfull publik! Det kan banne mig bli "kärlek" av det hela! En vinst eller förlust i denna match är enligt mitt förmenande sekundärt! Det viktiga är, det primära, att Laget VIK går ut och vinner publikens gunst! Det är i det långa loppet mycket mer värt, över säsong, än en vinst mot Leksand!

Självklart vore det rysligt gott med en seger, men, VIK kan, med mitt resonemang, inte förlora! Och det är inte så illa resonerat en varm sommarkväll.....

PS! Frågan är hur våra kära Leksandssupportrar resonerar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar