8 oktober 2017

Imse vimse spindel..


Imse Vimse spindel
Imse Vimse spindel klättra upp för trå´n.
Ner faller regnet spola spindeln bort
Upp stiger solen torka bort allt regn.
Imse Vimse spindel klättra upp igen


Tycker på många sätt den gamla barnvisan om Imse Vimse Spindel belyser hur livet som supporter kan vara. Det kommer alltid en morgondag, typ. På samma sätt illustrerar denna enkla visa hur det kan fungera för ett kollektiv. Ibland går det emot, men, för den som inte ger upp kommer solen åter.

Det som vi alla sett från sidan av isen är att vi har ett lag som rymmer en hel del offensiv talang. Kanske mer än på länge. En hel drös med spelare som gillar att hålla i pucken, att utmana, vara kreativa. 

Men, det mynnar inte ut i den förväntade produktion av mål. Något som jag belyste i mitt förra inlägg.

Så, frågan är hur våra ledare, tränare, spelare, ska få solen att lysa igen när det gäller effektiviteten i offensiven! En liten iakttagelse jag gjorde under uppvärmningen inför matchen mot Arboga. Under en uppvärmningsövning åkte spelarna fram, en och en, för avslut. Det var hiskligt många som inte ens träffade målet! Om jag inte räknade fel i hastigheten var det bara en handfull spelare som i denna övning tvingade målvakten till ett ingripande. Ännu förre som lyckades hänga en kasse. 

Inte för att jag vill dra för stora växlar av denna iakttagelse, men, hur gick det sedan på den straffläggning som genomfördes? Ja, just det. Det gick inte bra alls. Avsluten var ungefär av samma dignitet som under uppvärmningen! Och vet du vad! Om jag inte såg alldeles fel var Petter Mattsson en av få som gjorde mål i friläge under uppvärmningen. Varför lyfter jag fram det? Jo, vem av alla lyckades till slut göra mål i straffläggningen? Just det, Petter Mattsson!

Vad jag vill lyfta fram är att "som man tränar - spelar man". En riktig målskytt, en poängkung, försöker alltid, ALLTID, göra mål oavsett träning eller match. Det ligger i generna. Man lallar inte runt på en uppvärmning, eller träning, när läge ges. Då ska det vara fullt fokus och rejäla avslut. Allt annat är ovärdigt.

Nu påstår jag absolut inte att spelare gör som ovan, lallar runt och inte tar alla träningsmoment som tävlingsmoment, men pekar på faran om så sker. 

Som man tränar - spelar man!

Imse Vimse Spindel...

Nu vill jag snart se solen skina över en betydligt effektivare offensiv!

Tack för uppmärksamheten..







2 kommentarer: