28 oktober 2017

Vem har varit bäst, sämst, argast och så vidare..

Lade ut en lite fråga på Twitter i går kväll. "Vem har varit bäst i laget fram till nu. Forward, back" Fick snabbt några svar. Namn som dök upp på forwardssidan var inte oväntat Fredrik Johanson. Som bäste back lite mer delat. Både Källström och Jansson lyftes fram. Bland annat. Men vad ska man uppfylla för kriterier för att vara "bäst" i sin kategori? Jag kastar mig därför in i statistikens värld för att få lite vägledning och underlag.

Forwards:
Källa: Swehockey

Ska vi bara se till producerade poäng är Fredrik Johansson vår bäste forward så här långt. Men det är jämt i poängtoppen. 


Det som är lite anmärkningsvärt är att Marcus Bergman och Kevin Weiskog inte producerat mer poäng. De har trots allt väldigt mycket speltid och skapar många chanser. Här finns mer att hämta. Sanna mina ord.

Personligen tycker jag det är extra roligt att Oskar Pettersson ligger högt upp trots att han sannolikt är den som missat flest öppna målchanser fram till nu! Även här finns mer att hämta när avsluten börjar hitta nät mer frekvent.

Petter Mattsons poängsnitt är helt okey. 6 poäng på 7 matcher. Tycker dock han har lite mer att bevisa i det offensiva spelet. Har höga förväntningar då han i alla tidigare klubbar producerat på hög nivå.














-------------------------

Backar:


Vi visste innan att både Robin Nilsson och Kenny Källström skulle bidra offensivt. Vi hade även stora förhoppningar på att Alexander Lindelöf skulle blomma ut ordentligt. Summerar man säsongen fram till nu kan man säga att det blivit ungefär som förväntat. Tre backar som alla bidrar i det offensiva spelet, men, som har olika förmågor i det defensiva spelet. 

Jimmie Jansson kom in lite senare i truppen, behövde lite tid att komma in i spelet, men har för var match som gått bidragit allt mer. 

För att bestämma vilken back som varit bäst behöver jag titta lite på det defensiva spelet. En backs första/största uppgift är faktiskt att göra ett bra arbete i egen zon.

Låt oss därför titta på +/- 
Robin Nilsson: +5
Kenny Källström: -2
Alexander Lindelöf: +4
Jimmie Jansson: +9

Adderar man deras poängskörd till +/- ser man följande

Robin Nilsson: +5 +9 =14
Kenny Källström: -2 +8 = 6
Alexander Lindelöf: +4 +8 =12
Jimmie Jansson: +9 +5 = 14

Vinnare blir, hm...




Robin Nilsson och Jimmie Jansson är rent statistisk våra två bästa backar fram till nu. Jag skulle nog vilja påstå att det stämmer sett till hur de agerar på isen. Hela isen. Mångas favorit Alexander Lindelöf måste skärpa till spelet ett snäpp i egen zon innan han kan göra anspråk på titeln som bäste back! 

När det gäller forwards faller jag till föga och lyfter fram Fredrik Johansson som vår bäste forward. Inte bara för de poäng han producerat utan även för de gedigna arbetsinsatser han levererar i byte efter byte, match efter match. Som bubblare vill jag lyfta fram Kevin Weiskog som varit bättre än det jag förväntade mig. Detta trots att han inte alls producerat poäng i någon större utsträckning.

Så får det bli för denna gång. Men Marcus Bergman då, kanske någon undrar. Han som jobbar och kör i varje match?! Ja, jag vet. Vem kan inte gilla Bergman? Tänker dock hålla honom lite kort än så länge. Han får banne mig börja trycka in lite fler puckar i nät innan denna blogg faller till föga. Så är det, bara.

Får återkomma med vem som varit "sämst" samt "argast"...

Ha det gott alla Gulsvarta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar