22 oktober 2017

Mot Grums och "Orvar" är med på bussen...


Orvar



Sedan matchen hemma mot Forshaga har jag funderat lite. Lyssnat. Läst. Reflekterat lite till. Skönjer ett mönster.

Föreningen har varit tydliga med följande. Fokus denna säsong ligger på att avancera till AllEttan efter jul. "- Sedan får vi se vad som händer"

Supportrar har sett höstens spel i Hockeyettan mer som en parentes. Något som bara ska passeras igenom innan allvaret börjar. "- Vi är för bra för denna serie", typ.

Spelartruppen är en blandning av ungt, nytt, gammalt och kan mest beskrivas som spretig. I truppen finns det inte speciellt många spelare som är vana med den kravbild som nu ställs. De spelar nu i ett lag som förväntas prestera på hög nivå.

- Man kan beskriva det hela som tre ben, som går lite i otakt, just nu.

Föreningens uttalade målsättning ligger fast och kommer säkerligen uppnås. Vi tar oss till AllEttan efter jul. Vad som behövs nu är att vi supportrar ansluter till denna agenda. Det är AllEttan som är det primära målet. På vägen fram ska spelartruppen utvecklas, formas, för att börja prestera på en förväntad nivå.

Erkänner att det finns viss besvikelse hos mig över våra resultat senaste omgångarna. Med tanke på det jag såg under försäsongen, det kreativa offensiva anfallsspelet, invaggades även jag i någon form av övertro(!) på lagets förmåga. Det är en sak med träningsmatcher, något helt annat med tävlingsmatcher. 

Kanske visar det sig, när vi närmar oss spel i AllEttan, att truppen behöver förändras. Då får vi ta ställning till det. Som säkert de flesta förstår finns inte stort utrymme till att värva spelare. Något som föreningen varit tydliga med. Ska det värvas måste detta ske med extremt fin känsla för det behov som finns. 

Men, återigen, det finns inte allt för många spelare i dagens trupp som är vana vid den kravbild som signaleras utifrån mot lagets prestationer. De behöver växa in i kostymen på flera sätt. I Gulsvart, en stor klubb i Hockeyettan, är det svårt att gömma sig undan. Alla ser dig, vill kommentera, berätta om dina styrkor, svagheter, samt kräva din avgång vid motgång. 

Vi supportrar kan inte, som förr, kräva av spelare på samma sätt. "De är ju bra betalda och ska fan i mig göra ett bra jobb", "De är proffs och ska tåla lite skit", är inte längre lika gångbart som argument.

Gulsvart av idag är faktiskt en förening som harvar i Sveriges tredjeliga. Någonstans där, i den vetskapen, tror jag vi alla behöver landa. Utifrån detta ska vi ställa vår kravbild, våra förväntningar. Gör vi det inbillar jag mig att vi allt mer kommer promenera i takt. Föreningen, spelarna och vi supportar. 

Jag sätter stor tillit till Orvar! Om någon ska vända vår negativa trend till något mer positivt, så är det just han, Orvar!

Ha det gott och må Grums jämnas med isen....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar