11 januari 2016

Tingsryd borta.....

Ikväll ställs Gulsvart mot ett lag som haft motsatt utveckling gentemot oss själva denna säsong. Tingsryd gick in i denna säsong med den självklara målsättningen att klara nytt kontrakt. Själv stack jag ut hakan och påstod att TAIF nog kunde sno en placering mellan tre till åtta. Så bra ansåg jag deras trupp såg ut. Jag fick fel. De var bättre än så! Tingsryd har legat i topp mest hela säsongen och undgått alla de svackor som de flesta lag drabbas av. En förklaring kan vara att de fått vara förvånansvärt skadefria. Det underlättar. Naturligtvis finns fler anledningar till att Tingsryd ångat på men det lämnar jag därhän, nu. 

Själva har vi som bekant befunnit oss, resultatmässigt, i den andra änden av tabellen från omgång 17. Det mesta har studsat emot. Jag kan faktiskt inte minnas när vi senast hade en sådan lång uppförsbacke som denna säsong. En sådan motig tid. Vi har uppriktigt sagt spelat riktigt uselt i en räcka matcher och därmed inte förtjänat poäng. Men, vi har även spelat riktigt hyggligt men inte ens då fått med oss segrar eller poäng. Ett antal  matcher har vi lyckats ta oss till sudden och straffar men då har vi oftast dragit det kortaste stråt. Kort sagt, vi har inte haft flyt med det mesta. 

Lägger vi sedan till alla skador som hemsökt oss under hela höstsäsongen kan man där finna en del av förklaringen till vår kräftgång. Någon har räknat efter och då redovisat att vi haft sexton(16) spelare skadade vid olika tillfällen. Det är mycket. Väldigt mycket. Mest kännbart var nog perioden då tre av våra centrar gick skadade, samtidigt. Men, detta är nu historia. Nu är det nya skador som gäller. Två backar, Mylläri och Jonsson. Den förstnämnde blir borta för operation den andra hoppar runt på kryckor pga en skada i foten. Jonsson kanske kan medverka i kvällens match med hjälp av sprutor. En inte helt optimal lösning. 

Prognosen inför kvällens match är som vanligt. Man vet inte alls hur det kommer bli. Utifrån insatsen mot Oskarshamn senast när man en förhoppning om poäng. Vi var inte alls dåliga. Tvärtom spelade vi stundtals riktigt bra. Dock är vår förmåga att göra mål fortsatt under all kritik. Med tanke på att Tingsryd av tradition släpper in väldigt få mål så blir det ett rejält test för våra forwards ikväll. Även vår målvakt kommer få det svettigt. För målvakten, den som nu får stå, gäller det att inte släppa in den endaste lilla puck. Helst. 

En sak till jag vill lyfta fram från matchen mot Oskarshamn är att de kedjeformationer som då spelade kändes rätt bra. Personligen hade jag föredragit att vår eminenta fjärdeformation fått fortsatt förtroende. Tänker då på konstellationen Berg, Gråhns, Fish. Där fanns en kemi som skördade framgångar. Hade även med stor tillfredsställelse sett Urbas, Johansson, Murphy spela tillsammans. Men, det är bara vad jag tycker, en enkel amatör.

Ville Korhonen, vårt senaste förvärv på forwardssidan, såg inte alls tokig ut mot Oskarshamn. Kan det måhända vara på det sättet att det finns mer att hämta här? Det vore en riktig bonus. 

Överlag tycker jag tyvärr flera av våra backar har spelat rätt svagt, av och till, i egen zon. Undantaget Johan Jonsson som är en mer utpräglad defensiv pjäs. En spelare som Jakub Cutta med en meritlista utöver det vanliga, har ännu mycket att bevisa. Att sedan Maksim Matushkin inte har sin bästa uppsida i det defensiva spelet får vi leva med. Dock kan han försöka spela med lite större marginaler, anser jag. Unge Andreas Borgman måste nog våra tränare sätta en extra grimma på till kvällens match. Hålla tillbaka honom lite. Få honom att spela det spel som han gjorde med stor bravur under inledningen av säsongen. Mer fokus på det defensiva arbetet och låt forwards stå för offensiven, typ.

Charlie Cook har fått extraknäcka som center och gjort det på ett godkänt sätt. Trots detta anser jag att han som back ska spela back. Sett över säsong, när han spelat back, har han varit förhållandevis stabil. Gör sällan misstag i sin defensiv. Det är bra och ska nyttjas för lagets bästa. Hampus Larsson har fram till nu haft en rätt knölig säsong. Tycker jag. Har en förmåga att få det enkla att bli så svårt, ibland. Säkert en följd av den ängslighet som ibland präglar hela lagets spel i egen zon emellanåt. I Hampus finns ämne till något större, sanna mina ord.  Får Douglas Alenbring kliva in idag så vet vi vad vi får. Ett resolut backspel. Här gäller det dock att hålla in hästarna i närkampsspelet för att inte dra på sig jobbiga utvisningar. 

Det var lite om det. I övrigt behöver vårt boxplay komma upp på en mer normal nivå för oss. Vi har varit bortskämda med oerhört stabilt spel i boxplay de senaste säsongerna. I andra änden gäller samma sak med vårt powerplay. Under en tid, tror det var sju matcher, låg vår effektivitet på ynka 3,8%. Den senaste tiden har det dock sett bättre ut. Kan vi fortsatt ligga på 20-25% är jag nöjd. 


Summerar jag mina tankar så måste vi bli lite bättre på allting för att kunna bärga poäng i kvällens match. Framför allt: - Inga idiotutvisningar!

- Jag känner på mig att allas vår "Fish" kommer hänga en kasse mot Tingsryd!

Nu kör vi!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar