5 augusti 2015

"Grythundarna" - som Johan Tornberg sa..

Christopher Fish?



Patrik Nilsson
Stefan Holmgren
Luca Caputi

Tre spelare som hade ungefär samma karaktärsdrag: De var orädda, elaka, och högg som galningar på lösa puckar framför mål. Urtypen för spelare som forne tränaren Johan Tornberg kallade för "grythundar." 

Den vanligaste hundrasen som används till grythundar är terrier. "Att kämpa och slita som en terrier" är ett uttryck som ofta används om personer som aldrig ger upp. Man skulle även kunna kalla dessa spelarkaraktärer för "Grävlingar".  Grävlingen är ett djur som har rykte om sig att bli nog så vildsint när det gäller att försvara revir eller ett byte. Detta trots sin ringa storlek och vikt. 

De senaste säsongerna har det varit ont om både "grävlingar" och "grythundar" i Gulsvart. Laget har byggts av andra karaktärer. Den senaste spelaren som kunde göra anspråk på epitetet "grythund" var Luca Caputi. Tyvärr var hans skridskoåkning inte av tillräckligt hög klass och dessutom tycktes han vara "skadebenägen". 

En klassisk "grythund" har bara ett mål i sikte. Först in på mål och alla lösa skott går om. Inget planlöst flängande ute i sarghörnen. Pang på rödbetan, hela tiden. 

Som jag minns den gångna säsongen hade vi inga större problem att komma till avslut. Tvärtom var vi nog ett av de lag som var flitigast med avslut. Däremot kommer jag inte ihåg speciellt många tillfällen när vi var först på returer och kunde göra så kallade enkla mål! Kanske mitt minne sviker mig på den punkten men känslan är som den är. Vi var inte tillräckligt heta i boxen framför motståndarmålvakten. Vi saknade helt enkelt en, eller flera, naturliga "grythundar". Spelare som var skoningslösa mot sig själva och bara skulle ha in puck-djävulen i nät!

Nu ställer sig Bloggen frågan om vi inte har hittat den spelartypen i Christopher Fish? Med tanke på hans eldfängda skägg, som ger vibbar av Stefan "Stiffen" Holmgren, känns det lovande. Lyssnar man sedan till hur Christopher vill spela ser jag här ett utmärkt ämne för en ny "grythund". Vi behöver verkligen en, eller annan, spelare som petar in lite "enkla mål". Hade vi lyckats med detta i matchserien mot KHK i våras hade vi sannolikt spelat i SHL denna säsong. Jag tror och hoppas på detta.

Som en liten bubblare till att bli en "grythund" vill jag även plocka fram Matias Myttynen. Där är jag dock ännu lite tveksam. Framför allt är det avsaknaden av ett ilsket rätt skägg som spökar. 

- Med några rejäla grundbultar och ett par tuffa grythundar kommer man långt...


Mot Karlskoga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar