3 augusti 2015

Det nya laget...

"Slangen" hyllas...


Under kvällens ispremiär fick vi alla bekanta oss med de spelare som förhoppningsvis ska förgylla vår vardag kommande säsong. Nåja, en spelare saknades. Det var Cody Murphy som tydligen missat planet(!). 

Upplägget var lite annorlunda denna gång än tidigare ispremiärer. Till största del beroende på den hyllning som genomfördes till Marcus "Slangen" Söderkvist ära. Istället för den obligatoriska skills competition som brukat genomföras körde man istället en längre match mellan vita laget(gamla spelare) och svarta laget(nyförvärv) förstärkta med "Bulan", "Mickis" och Dennis Rasmussen. Svarta laget hade även fått med Daniel Grillfors, Per Gustafsson, Ante Lindh och Stefan Holmgren, 

De nyförvärv som gick på is var följaktligen:
- Marcus Dahlbom (målvakt)
- Charlie Cook (back)
- Andreas Borgman (back)
- Anton Mylläri (back)
- Matt Leitner (forward)
- Christopher Fisch (forward)
- Matias Myttynen (forward)
- Niklas Lihagen (forward)


Den som ville dra några växlar eller slutsatser kring nyförvärvens status blev snuvade på konfekten. Åtminstone kände jag så. Jag upplevde att det var sällsynt vänskapligt där ute på isen. Så vänskapligt att ingen ville ta sig för att agera på ett sätt som skulle få någon annan spelare att framstå i sämre dager. Det var enligt mitt förmenande ovanligt intetsägande, det man fick se på isen. Väldigt mycket uppvisning utan att visa upp något, typ! Naturligtvis är inte mycket annat att vänta då flera av spelarna knappt fått ordning på sin utrustning ännu. De kanske inte ens har hunnit med att packa upp sina personliga tillhörigheter sedan de anlände till Västerås. Många av dem lever så att säga fortfarande i kappsäck. Utifrån detta är det närmast lite förmätet att tro att de ska kunna briljera redan nu. 

Men faktum kvarstår. Jag tycker de nya spelarna visade väldigt lite. Med ett undantag. Charlie Cook. Där var en spelare som visade vad han vill med sitt spel. Sällan har jag sett en sådan våldsamt offensiv back i de gulsvarta färgerna. Han fick en spelare som Mattias Linnarud att se ut som en strikt defensivt spelande back (Ni som sett unge Linnarud spela förstår liknelsen). Jag räknade till minst sju(7) tillfällen där den gode Cook följde med upp i anfallen och var den som gick hårdast mot kassen! Vid flera tillfällen var han redan i mittzon när svarta laget lyckats erövra puck i egen zon. På språng framåt för att skapa en snabb spelvändning. Här måste nog tränarna, och sportchefen, ta ett litet kvartssamtal. Berätta för Charlie Cook att han faktiskt är värvad som - back!

I allt övrigt säger jag pass. Jag passar och avvaktar. Bidar min tid. Alla nytillkomna spelare måste ges en reell chans att acklimatisera sig både i truppen och rent socialt. Om några veckor vet vi alla mycket mer. Då, och först då, ska jag sticka ut hakan och försöka göra en bedömning av våra nyförvärvs prestanda. 

När det gäller "det gamla gardet" känner jag mig betydligt mer bekväm. Där är jag inte ens orolig. De spelare som fått förlängt, eller stått under kontrakt, är spelare som jag känner stor tilltro till. Det jag förväntar mig av spelarna i denna kategori är självklart att de ska vara lite bättre, lite vassare, lite mer vältränade, än förra säsongen. De ska helt enkelt ha "levlat upp" en eller två nivåer till denna säsong.

Nu kör vi ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar