29 november 2015

Märklig match när Löven besegrades..

Swehockey



Björklöven - Västerås 3-4 (straffar)
Som vanligt blir det tvärs emot vad man vill och önskar. Bloggen hade uttryck en önskan att laget skulle kliva in på isen och bara borra ned skallarna och köra. Fortsätta på den inslagna vägen efter matchen mot Tingsryd. Så blev inte fallet. Visserligen borrade spelarna ned skallarna men det var mest för att skydda sig mot Björklövens enorma anstormning från första nedsläpp. Vi fick inte en lugn stund. Det for runt gröna spelare, överallt. Under stora delar av den förstaperioden kändes det som om vi spelade en man kort. Men, vänta nu! Det var vad vi gjorde. Fyra utvisningar mot oss blev saldot under första perioden. Utvisningar som säkerligen var korrekta men likt förbaskat väldigt ojämnt fördelade. 

Återigen får jag en känsla av att vi straffas lite hårdare än våra motståndare. Vad detta beror på kan jag inte för mitt liv begripa. Det har så sett ut allt sedan första matchen i årets seriespel. Vi är det lag som drar på sig flest utvisningar i hela serien, överlägset! Detta utan att jag kan påstå att vi skulle spela speciellt fult. Här finns mycket att jobba med för alla spelare i laget. På grund av detta har vi i genomsnitt spelat fjorton minuter i boxplay, i varje match! Skandalöst, må jag säga.

Björklöven går till periodvila med en betryggande 2-0 ledning och matchen känns körd för Gulsvart. Känslan inför den andra perioden var mer att vi skulle hålla siffrorna nere än att försöka gå ikapp. Men se på fan! Den andra perioden blir raka motsatsen mot den första. Nu är det vi som driver spelet, skapar chanser på löpande band, och Björklöven som spelar med darr på manschetten. Snacka om scenförändring! Inom loppet av cirka tio minuter vänder vi matchen till vår egen fördel genom mål av Jan Urbas, Christopher Fish och Jeremy Williams. Och inte nog med det. Vi skapar dessutom många chanser för än fler mål. Tyvärr blir vi lite väl heta på gröten i vår offensiv att vi bjuder Björklöven att kvittera till 3-3 innan perioden är över. Det målet får tillskrivas halvtaskigt hemarbete och lite oflyt. 

Dagens snackis tillkommer precis i slutet av perioden då Jeremy Williams snyggt bombar in 4-3. Trodde vi. Men icke. Någon fummelpelle i sekretariatet har lämpligtvis saboterat matchuret så ingen vet om målet tillkom inom stipulerade 20 minuter! Stor palaver. Efter lång väntan kommer så beskedet att målet tillkommit efter att tiden gått ut. Jaha, säger jag, och hur vet man det? Tog man hjälp från någon i publiken som tagit tid? Räknade man bildrutor, använde man slagruta, slog man tärning? Naturligtvis ska en situation som denna inte uppstå men har man ett gäng klappträn i sekretariatet så blir det naturligtvis elände. Förhoppningsvis finns det någon form av bildbevis som kan tas fram i efterhand. 

Den tredje perioden blev återigen som att vända på en hand. Nu var det Björklöven som åkte skridskor och vi, återigen, som satt i utvisningsbåset. Det är inte utan att man i efterhand ser att tydligt mönster:
Period ett: 4 utvisningar - Löven dominerar
Period två: 0 utvisningar - vi dominerar
Period tre: 3 utvisningar - Löven dominerar


När tredje perioden blåstes av kunde vi bara konstatera att vi hade en jädra tur att inte Björklöven gjorde mål på någon av alla sina chanser. Tack vare en mycket fin insats i målet av Marcus Dahlbom kunde vi hålla undan och ta matchen till sudden. En sudden där Björklöven radade upp lägen för att avgöra. Trots detta höll vi undan fram till straffläggning där Matias Myttynen och Maxim Matushkin visade klass med två fantastisk fina straffar. 

Ska man summera matchen så kan man börja med alla utvisningar vi drar på oss. Det funkar inte. Lägg ned. Lägg av. Sluta med detta genast! Vi orkar inte bedriva anfallsspel om vi ska använda 1/3 av tiden till att spela boxplay. Så är det bara. Visst kan vi gnälla oss blå över orättvisan i att vi får så många utvisningar men det kan inte bara handla om det. Vi gör något som är fel, helt enkelt. Rör på fötterna för sjuttons gubbar...

Utöver detta vill jag lyfta fram moralen i laget. Den är fantastisk. Vissa spelare får slita oerhört då de är inne på isen i alla spelformer. När vi dessutom spelar utan naturliga centrar förlorar vi massor av tekningar. Detta var en anledning till att Björklöven fick så enormt tryck mot oss i sista perioden. De vann i princip alla offensiva tekningar. Vi fick inget andrum i våra boxplay när Löven hela tiden vann tillbaka pucken vid varje tekning. Med tanke på detta var det än mer imponerande att vi faktiskt inte släppte in mer än ett ynka mål i boxen denna afton. Kanon!

Avslutningsvis vill jag gärna erkänna att poängutdelning blivit betydligt bättre än jag förväntat mig i våra möten mot Tingsryd och Björklöven. Att tappa tre centrar kan få vilket lag som helst att falla ihop spelmässigt. Det har inte skett utan istället har vi fått se ett Gulsvart som kompenserat detta bortfall med en jädra glöd och härlig inställning. Det tycker jag är alldeles utomordentligt trevligt. 

När det gäller Björklöven så är det lite av en gåta att de inte kammat hem fler poäng i årets seriespel. Jag har sett dem spela många matcher denna säsong och sett den potential som göms i laget. Just det. Göms. För det är lite så det är. Stundtals plockar Löven fram hela paketet av kunnande och då är det ruggigt bra. Minst lika bra som oss eller AIK, anser jag. Men det är det där med jämnheten. Ett mysterium, på min ära. Trots detta vidhåller jag det jag sagt sedan säsongsstart - Räkna inte bort Björklöven!

Matchens delikatess, i mina ögon, var nog Jonte Bergs magnifika framspelning till Christopher Fish som hängde in 2-2!

Tack för mig...






1 kommentar:

  1. Detta med jämnheten är ett mysterium för fler lag, inklusive VIK.

    SvaraRadera