27 november 2015

Tankar inför Tingsryd - nu eller aldrig..

Omröstning

Dagens match mot Tingsryd kommer i vanlig ordning bli en utomordentlig prövning för oss alla. Lyssnar jag på mina vänner som följer laget råder en enorm skepsis för tillfället. Eller rent av misstro. Ska jag vara riktigt ärlig är många till och med besvikna. De känner sig lurade på konfekten på något sätt. Inför säsong gick föreningen återigen ut med budskapet att det är SHL som gäller. En berömvärd målsättning på alla vis men samtidigt en målsättning med förpliktelser. För att behålla ett uns av trovärdigheten är det hög tid att börja leverera. Visst, vi har ännu en gynnsam tabellplacering men alla med lite insikt vet också hur bräckliga många av våra segrar varit denna säsong. Spelet har definitivt inte varit på önskvärd nivå med tanke på föreningens höga målsättning. Många spelare famlar fortfarande i sökandet efter form och prestation. Allt för få spelare levererar på en jämn hög nivå i match efter match. Toppar och dalar är på tok för höga. Stabiliteten i spelet ute på isen, i alla dess former, måste upp flera snäpp. 

Jag själv som kan vara både hopplöst naiv eller cyniskt skeptisk, allt efter dagsform, vet banne mig inte vilken fot jag ska stå på. Vad jag ska tycka, tänka, eller tro om vårt lags möjligheter till sportslig framgång denna säsong. Jag vill naturligtvis tro att laget kommer resa sig som fågel Fenix ur askan och blomma ut till en värdig aspirant att slåss om SHL-platser till våren. Det vill nog gemene man. Dock behöver jag lite näring som håller denna tro vid liv. Näring i form av hyggligt bra spel och poäng i rimliga proportioner. Just nu levererar inte laget varken det ena eller det andra. Under de senaste sju omgångarna har vi lyckats vinna två matcher! Vi har tagit 6 av 21 möjliga poäng! Inte vad man förväntar sig av ett lag med målsättningen att nå SHL på vårkanten. 

Till kvällens match kräver jag inte seger men förväntar mig ett lag som går ut och ger mig tron tillbaka! Att förlora matcher tillhör spelets regler och till det finns en viss acceptans. Har laget gjort sitt yttersta, alla spelare gjort sitt bästa, då finns inte mycket att beklaga sig över. Upplever jag däremot att laget fortsättningsvis famlar runt utan linjer i spelet, utan kampvilja, eller med uppgivenhet i sitt agerande, ja då blir besvikelsen monumental. Då kommer jag fortsätta dräneras på tron och min uppgivenhet förstärkas. 

Vi vet alla att laget är försvagat av skador. Det är faktum. Detta faktum får däremot inte bli en ursäkt till att inte spänna bågen och verkligen försöka. Nu har alla spelarna i laget en unik chans att vinna tillbaka alla tvivlare ute i höstmörkret. Gå ut, kör som fan, ge allt ni har, och ni vinner oss tillbaka. Så enkelt kan det vara…

Nu mosar vi Tingsryd!






1 kommentar:

  1. Vet att det är svårt med ett sargat lag. Men jag vill se max från alla i 3perioder. Får jag se det så kan jag ta en förlust

    SvaraRadera